Jeg har en garderobvegg som vender mot gangen (fastbygd garderobe, så kanskje mer en mini-kleskott). Veggen går fra en limtrebjelke (der er den festet med møbelvinkler) og er ca. 120 cm. Den er også festet i gulv og tak (sannsynligvis også med møbelvinkler). I den andre enden er den ikke festet, men der henger i stedet en foldedør.
Siden mot foldedøren bøyer seg nå litt (veggen er bygget i 19 mm MDF), så jeg foreslo til byggmesteren at han skulle forsterke denne med en L-profil (hvor den ene siden skrus og limes i MDF-en mens den andre kommer til å havne bak den lukkede foldedøren, men ikke festes i noe).
Han har nå bestilt et vinkeljern i stål som er 3x30x5 mm. I mine ører høres det enormt overdimensjonert ut (jeg hadde sett for meg noe som 30x30x2 i aluminium) - har jeg feil? Hva synes dere er en rimelig dimensjon, og hvilket materiale skal brukes?
Den alu-listen er ganske myk og man kan begynne å bøye den for hånd.
Den er nok mer egnet som overflatebeskyttelse enn som stivhet på 2m lengde.
En bit 28*70 planhøvlet som limes mot MDF vil stive opp ganske bra, men vil fjære litt, noe som nok er mer fornuftig enn alu-listen som vil bøye seg hvis den belastes horisontalt.
Folk kan nok lene seg mot veggen, selv om det ikke kommer til å være ofte 😊. Tanken er at veggen skal føles ganske solid, men det bare føltes som en utrolig stor og tung bit stål som byggherren foreslo, og jeg var bekymret for at det ikke var gjennomtenkt (snarere første beste restbit han fant hos stålhandleren).
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.