16.211 lest ·
6 svar
16k lest
6 svar
Hvilket materiale bør man kle veggen bak peisen med?
Jeg skal montere en helt ny vedfyrt frittstående peisovn som skal kobles til en røykkanal i stål som tidligere har blitt brukt til en oljefyr. Røret er isolert rundt og går inni en gipset sjakt i en eksisterende innervegg. Ved hullet jeg har tatt opp i veggen der peisovnen skal kobles til røykkanalen bak peisovnen, har jeg fjernet rupanel som satt direkte under overflaten på veggen (gips) og mellom rupanelen og inn til den eksisterende gipssjakten var det en 5 cm bred luftspalte. Det jeg lurer på nå er hva jeg skal kle igjen med bak peisovnen. Bør det være mineritt eller duger det med branngips? Tanken er at det skal flislegges utenpå. Skal luftspalten være igjen eller skal jeg fylle i med isolering? På gulvet er tanken at det skal være en glassplate fra peisovnfabrikanten.
Det kommer an på hvor mye ovnen stråler i form av IR i hver retning og hvilken avstand den står fra veggen. Siden det varierer stort mellom ovner, så står kravene i installasjonsbeskrivelsen som følger med ovnen.
Finnes det krav til brannmur, er det tradisjonelt en mur i teglstein. Det finnes plate-løsninger i dag som er tynnere og baserer seg på at luft kan passere bak en ildfast plate slik at den kjøles. En annen variant er å bygge en vegg med to ildfaste plater med steinull imellom som varmeisolasjon.
Finnes det krav til brannmur, er det tradisjonelt en mur i teglstein. Det finnes plate-løsninger i dag som er tynnere og baserer seg på at luft kan passere bak en ildfast plate slik at den kjøles. En annen variant er å bygge en vegg med to ildfaste plater med steinull imellom som varmeisolasjon.
Ovnen skal stå minst 10cm fra brennbar bakvegg ifølge instruksjonene. Det vil den gjøre og da tolker jeg det som at det teoretisk fungerer å ha en vanlig gipsvegg bak om det skulle vært en frittstående røykkanal ut fra toppen? Men nå skal jo røret gå ut på baksiden av ovnen og rett inn gjennom veggen. Jeg burde jo da (tenker jeg) trenge noe ikke-brennbart materiale nærmest rundt om rørgjennomføringen inn gjennom veggen. Pluss noen cm glipe/luftspalte rundt om røret som jeg vil isolere med en eller annen type isolasjonsmatte?Claes Sörmland skrev:
Det kommer an på hvor mye ovnen stråler i form av IR i hver retning og hvilken avstand den står fra veggen. Siden det varierer stort mellom ovner står kravene i installasjonsbeskrivelsen som følger med ovnen.
Finnes det krav på brannvegg, er det tradisjonelt en teglsteinsmur. Det finnes plate- løsninger i dag som er tynnere og bygger på at luft kan passere bak en ildfast plate slik at den avkjøles. En annen variant er å bygge en vegg med to ildfaste plater med steinull imellom som varmeisolasjon.
Jeg tror du tenker helt riktig. Du trenger å bygge en sjakt gjennom veggen som tåler varmestrålingen fra røykrøret. Typisk sett kjøper man et godkjent røykrør, og i instruksjonsboken står det hvordan denne sjakten skal utformes.P Poosen skrev:Ovnen skal stå minst 10 cm fra brennbar bakvegg ifølge instruksjonene. Det vil den gjøre, og da tolker jeg det som at det teoretisk fungerer å ha en vanlig gipsvegg bak hvis det skulle vært en frittstående røykkanel ut fra toppen? Men nå skal jo røret gå ut på baksiden av ovnen og rett inn gjennom veggen. Jeg burde da (tenker jeg) trenge noe ikke-brennbart materiale nærmest rundt om rørgjennomføringen inn gjennom veggen. Pluss noen cm glipe/luftspalte rundt om røret som jeg kommer til å isolere med en type isolasjonsmatte?
Klikk her for å svare