Hei! Jeg tenkte jeg skulle bygge en ribbevegg til vår treningslokale, og vurderer å lage ribbene til ribbeveggen av kryssfiner. Eller mer spesifikt, lime sammen to 15mm-plater og deretter sage ut staver på ca 40x30 som deretter skal avrundes med fres. Tenker at dette burde bli mer holdbart enn å bruke lekter (på grunn av kvistene) eller rundstaver (fordi jeg synes 33 føles pinglete, og 43 blir ubehagelig grovt, samt vil gjerne ha dem "ovale"). Men hvilket lim er best å lime sammen platene med så det blir både sterkt og litt fleksibelt? Tenker at de vil kanskje bøyes litt når man trener. Vanlig trelim? Epoxy? Jeg klarer aldri å lære meg de forskjellige typernes respektive egenskaper... 😵‍💫

M Markus P skrev:
Hei! Jeg tenkte jeg skulle bygge en ribbevegg til vårt treningslokale, og vurderer å lage ribbene til ribbeveggen av kryssfiner. Eller mer spesifikt, lime sammen to 15mm-plater og deretter sage ut staver på ca 40x30 som deretter vil avrundes med fres. Tenker at dette burde bli mer holdbart enn å bruke lekter (pga kvistene) eller rundstaver (pga at jeg synes 33 føles spinkelt, og 43 blir ubehagelig grovt, samt vil gjerne ha dem "ovale"). Men hvilket lim blir best å lime sammen platene med så det blir både sterkt og litt fleksibelt? Tenker at de kanskje vil bøyes litt når man trener. Vanlig trelim? Epoxy? Jeg klarer aldri å lære meg de ulike typenes respektive egenskaper... 😵‍💫
Pleier å bruke PU lim om trelim ikke duger

H Håbbe01 skrev:
Pleier å bruke PU lim hvis trelim ikke duger
Min første tanke var jo vanlig trelim, det blir jo under riktige forutsetninger ganske sterkt, men om det duger eller ikke til akkurat dette, det overlater jeg til de som kan bedre...

Trelim fungerer, men jeg ville vært mer bekymret for plywood i den bruken. Mye endetre med risiko for fliser og vanskelig å forme uten å fylle ut hulrom. Skal du uansett forme, så ville jeg enten gått for vanlig tre eller laminere finer og/eller litt tykkere biter.

Z z_bumbi skrev:
Trelim funker, men jeg ville vært mer betenkt over kryssfiner i den bruken. Mye endeved med risiko for fliser og vanskelig å forme uten å fylle ut hulrom. Skal du likevel forme, så ville jeg enten bruke vanlig tre eller laminere finer og/eller litt tykkere biter.
Kommer an på hvilken ply som brukes. Det er ikke konstruksjonsply, men bjørkekryssfiner 15mm jeg har liggende. Burde ikke være noen problemer etter pussing og overflatebehandling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.