Hei! Jeg tenkte jeg skulle bygge en ribbevegg til vår treningslokale, og vurderer å lage ribbene til ribbeveggen av kryssfiner. Eller mer spesifikt, lime sammen to 15mm-plater og deretter sage ut staver på ca 40x30 som deretter skal avrundes med fres. Tenker at dette burde bli mer holdbart enn å bruke lekter (på grunn av kvistene) eller rundstaver (fordi jeg synes 33 føles pinglete, og 43 blir ubehagelig grovt, samt vil gjerne ha dem "ovale"). Men hvilket lim er best å lime sammen platene med så det blir både sterkt og litt fleksibelt? Tenker at de vil kanskje bøyes litt når man trener. Vanlig trelim? Epoxy? Jeg klarer aldri å lære meg de forskjellige typernes respektive egenskaper... 😵💫
Pleier å bruke PU lim om trelim ikke dugerM Markus P skrev:Hei! Jeg tenkte jeg skulle bygge en ribbevegg til vårt treningslokale, og vurderer å lage ribbene til ribbeveggen av kryssfiner. Eller mer spesifikt, lime sammen to 15mm-plater og deretter sage ut staver på ca 40x30 som deretter vil avrundes med fres. Tenker at dette burde bli mer holdbart enn å bruke lekter (pga kvistene) eller rundstaver (pga at jeg synes 33 føles spinkelt, og 43 blir ubehagelig grovt, samt vil gjerne ha dem "ovale"). Men hvilket lim blir best å lime sammen platene med så det blir både sterkt og litt fleksibelt? Tenker at de kanskje vil bøyes litt når man trener. Vanlig trelim? Epoxy? Jeg klarer aldri å lære meg de ulike typenes respektive egenskaper... 😵💫
Trelim fungerer, men jeg ville vært mer bekymret for plywood i den bruken. Mye endetre med risiko for fliser og vanskelig å forme uten å fylle ut hulrom. Skal du uansett forme, så ville jeg enten gått for vanlig tre eller laminere finer og/eller litt tykkere biter.
Kommer an på hvilken ply som brukes. Det er ikke konstruksjonsply, men bjørkekryssfiner 15mm jeg har liggende. Burde ikke være noen problemer etter pussing og overflatebehandling.Z z_bumbi skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilket lim för sprucken hård toalettsits
Badrum -
Vilket lim är starkast för uppsättning gardinstång av metall mot kakel
Badrum -
Hvilken måte er best for å forlenge/skjøte limtrebjelken?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vilket lim/silikon för u-profil mot klinker?
Badrum -
Hvilket lim/teip for knivlist på flisvegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi