Hei, skal legge ned vannbåren gulvvarme i hele huset og vil med det legge et likt gulv i hele huset inkl. Kjøkken. Er det noen som har erfaring med hvilke gulv som er gode til gulvvarme?
prøver å lese meg til hvilke gulv som kan være gode. Men ender mest opp med at jeg havner på gulvprodusentenes nettsider, og de er det siste jeg stoler på føler jeg.
Vi har nettopp gjort noe lignende, ca 95kvm gulv og gulvvarme. Vi valgte Barlinek 3-stavs parkett etter anbefaling fra venner som nylig har gjort den samme reisen.
Kom det ikke så tydelig frem om du var ute etter parkett, laminat eller fliser? https://www.byggmax.se/parkettgolv-ek-3-stav-lackad-14mm-barlinek
Vi har akkurat gjort noe lignende, ca 95kvm gulv og gulvvarme. Vi valgte Barlinek 3 stav parkett etter anbefaling fra venner som nylig har gjort samme reise.
[bilde]
Det fremgikk ikke så tydelig om du var ute etter parkett, laminat eller klinker?
[lenke]
takk for svar. Jeg er egentlig ikke ute etter noe spesielt, men det som fungerer best med gulvvarme. Har ikke riktig klart å finne ut hva som faktisk fungerer best. Men det heller mot at det blir parkett.
Aldri hørt noe annet enn at alle slags gulv fungerer bra oppå gulvvarme. Forutsatt at temperaturen i gulvet holder seg under den grensen som gulvprodusenten spesifiserer.
En ekspert jeg snakket med på SP (nå RISE) mente at klinker er å foretrekke som belegg på gulvvarme fordi det slipper igjennom varmen raskere enn tre.
Tre kan sprekke, spesielt parkett kan sprekke hvis gulvvarmen overstiger 27 grader og veggene ikke er tilstrekkelig isolerte. Derfor la vi ikke gulvvarme der vi har massiv tregulv, men bare der vi har stein/klinker.
Hvis man ser på forskjellige klikkgulv/parkett, kan man jo spørre leverandøren om det passer sammen med gulvvarme.
På den annen side vet jeg om noen som legger gulvvarme under treplank også, og de ser ut til å overleve
I nybygg går det normalt med gulvvarme under parkett, laminat, klinker osv. Kjenner en som bygde for litt over 10 år siden og deres parkett har det da ikke skjedd noe med.
Gulvvarme generelt fungerer best i tette hus og da spesielt må det ikke trekke fra vinduene for da vil man få et kaldt gulvtrekk.
Skal kanskje legge til at vi benyttet anledningen til å etterisolere ytterveggene samt at vi nylig har byttet vinduer. Men kan ærlig si at det ikke var på grunn av gulvvarmen, men fordi vi følte at det trengtes generelt på vårt 70-tallshus.
Skal kanskje tilføye at vi benyttet anledningen til å etterisolere ytterveggene samt at vi nylig har byttet vinduer. Men kan ærlig si at det ikke var på grunn av gulvvarmen, men fordi vi følte det var nødvendig generelt på vårt hus fra 70-tallet.
ja, etterisolere kanskje hadde vært på sin plass. Mursteinhus dog, så kjedelig å måtte ta plass inne. Vinduer er allerede byttet, får se om vi føler det ville vært nødvendig å etterisolere.