3.107 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
Hvilket gulv er best i kjeller (fliser, epoxy...)
Hei!
Jeg har et teglsteinhus bygget i 1965 med kjeller. Trenger å fikse gulvet i vaskerommet og et mindre rom, det er betong? der nå. I to rom er det regulert gulv, og jeg har, så vidt jeg vet …, ingen fuktproblemer.
Har hørt og lest at betonggulvet kan få inn bakkefukt og at fliser er bra siden de "kan puste" og slipper gjennom eventuell fukt.
Nå har jeg via venner fått et tilbud om at de legger epoksygulv i vaskerommet mitt og det mindre rommet. De jobber med det og legger gulv i alle slags lokaler, industrier, P-hus, garasjer mm. Jeg er imidlertid usikker på om det er en så god løsning med tanke på fukt. De sier at epoksyen også "puster", men jeg vet ikke om jeg skal tro det …
Har noen noen info og erfaring med dette? Har søkt både her på siden og på internett. Takk for svar.
Mvh
Wolfgang
Jeg har et teglsteinhus bygget i 1965 med kjeller. Trenger å fikse gulvet i vaskerommet og et mindre rom, det er betong? der nå. I to rom er det regulert gulv, og jeg har, så vidt jeg vet …, ingen fuktproblemer.
Har hørt og lest at betonggulvet kan få inn bakkefukt og at fliser er bra siden de "kan puste" og slipper gjennom eventuell fukt.
Nå har jeg via venner fått et tilbud om at de legger epoksygulv i vaskerommet mitt og det mindre rommet. De jobber med det og legger gulv i alle slags lokaler, industrier, P-hus, garasjer mm. Jeg er imidlertid usikker på om det er en så god løsning med tanke på fukt. De sier at epoksyen også "puster", men jeg vet ikke om jeg skal tro det …
Har noen noen info og erfaring med dette? Har søkt både her på siden og på internett. Takk for svar.
Mvh
Wolfgang
Jeg ville foretrukket fliser så gulvet kan puste..W wolfgang1 skrev:Hei!
Har et teglhus bygd i 1965 med kjeller. Trenger å fikse gulvet i vaskerommet og et mindre rom, det er betong? der nå. I to rom er det avrettet gulv og jeg har, så vidt jeg vet..., ingen fuktproblemer.
Har hørt og lest at betonggulvet kan få inn markfukt og at fliser er bra siden det "kan puste" og slipper gjennom event. fukt.
Nå har jeg via venner fått et tilbud om å få epoxygulv på vaskerommet og det mindre rommet. De jobber med det og legger gulv i alle slags lokaler, industrier, P-hus, garasjer mm. Er likevel litt i tvil om det er en så bra løsning med tanke på fukt. De sier at epoxyen også "puster", men jeg vet ikke om jeg skal tro på det ...
Har noen noen info og erfaringer om dette? Har søkt både her på siden og på internett. Takknemlig for svar.
Mvh
Wolfgang
Jeg jobber som byggforvalter og vi legger veldig mye epoxy akkurat nå. Det er et veldig slitesterkt og bra materiale, om det puster kan jeg ikke svare på. Men i løpet av mine år med epoxy på diverse overflater har jeg aldri fått gjennomslag eller slipp.W wolfgang1 skrev:Hei!
Har et murhus bygget i 1965 med kjeller. Trenger å fikse gulvet i vaskerommet og et mindre rom, det er betong? der nå. I to rom er det lektet gulv og jeg har, så vidt jeg vet..., ingen fuktproblemer.
Har hørt og lest at betonggulvet kan få inn markfukt og at klinkers er bra siden det "kan puste" og slipper gjennom eventuell fukt.
Nå har jeg via venner fått et tilbud om at de lager epoxygulv til vaskerommet mitt og det mindre rommet. De jobber med det og legger gulv i alle slags lokaler, industrier, P-hus, garasjer mm. Er likevel usikker på om det er en så bra løsning med tanke på fukt. De sier at epoxyen også "puster" men jeg vet ikke om jeg skal tro det...
Mvh
Wolfgang
Så vidt jeg vet er epoksy en plast, og som sådan fukttett.
At man legger inn epoksy på mange gulv betyr ikke at det er bra. Bare at det går raskt og er billig.
Som med alle moderne materialer & metoder så krever de at forutsetningene er nøyaktig i henhold til kravlisten, ellers er sannsynligheten stor for at det går galt på den ene eller andre måten over tid. Så, hvis det helse- og miljøskadelige alternativet epoksy skal brukes, finn ut nøyaktig alle forutsetninger som gjelder og sørg for at ditt gulv/hus oppfyller dem.
Hvis platen ikke er tilstrekkelig dreneret/har tilstrekkelig tykt og effektivt kapillærbrytende lag under, gjør et tett gulv at fukt stiger opp i veggene.
At man legger inn epoksy på mange gulv betyr ikke at det er bra. Bare at det går raskt og er billig.
Som med alle moderne materialer & metoder så krever de at forutsetningene er nøyaktig i henhold til kravlisten, ellers er sannsynligheten stor for at det går galt på den ene eller andre måten over tid. Så, hvis det helse- og miljøskadelige alternativet epoksy skal brukes, finn ut nøyaktig alle forutsetninger som gjelder og sørg for at ditt gulv/hus oppfyller dem.
Hvis platen ikke er tilstrekkelig dreneret/har tilstrekkelig tykt og effektivt kapillærbrytende lag under, gjør et tett gulv at fukt stiger opp i veggene.
Bygningsveteran
· 2 746 innlegg
Jeg håndterer noen eiendommer og kan bare snakke for meg selv.Banditen skrev:
Om jeg får bestemme aldri mer epoxy.
I alle eiendommer hvor vi har lagt det (mot min vilje) har vi fått problemer innen et par år.
Det har sluppet eller misfarget seg i alle våre kjøkken hvor det ligger.
I fremtiden blir det en eller annen form for matte i stedet.
En liten parentes når problemene begynte å komme sa en av dem som la inn at maksimal levetid er ca. 10 år.
Føles jo sånn når enkelte storkjøkkengulv da var 50-60 år gamle og fortsatt ok i tilstand, men skulle byttes ved større renoveringer.
ALDRI mer epoxy i våre eiendommer!!!!
Klikk her for å svare