Hei, når jeg river i vår kjeller finner jeg nedenstående materiale på enkelte steder. Man har sannsynligvis brukt det for å feste pussen i. Det brukes dog bare på enkelte steder og på andre er det tynne lettbetongplater. Det brukes bare på den nedre delen av veggene, ca. 50 cm opp fra gulvet. Vårt hus er i lettbetong og fra 50-tallet.
Det ser ut som grønn tagatelli!?

Jeg er nysgjerrig på materialet.
Hva heter det?
Er det et naturmateriale, type sjøgress?
Hva ble det brukt til?
Egenskaper, positive / negative?

/Andreas

• Fragment av byggemateriale med grønn trådstruktur, brukt som feste for puss på 1950-talls lettbetongvegger, likner på tagliatelle.
Treullit. Finnes fortsatt, men da brukes det ikke som isolasjon i kjellere.

www.traullit.se

Cementbundet treflis!

Bruk mkt som isolasjon, ofte motstøpt på én side.

Takk.
Det høres ut som et godt materiale i en kjellervegg. Fra hjemmesiden;

"Trefiberplatene har mulighet til å absorbere og avgi fukt uten at produktet tar skade. Man kan faktisk også dra nytte av fuktopptak og avgivelse som en utjevning av relativ luftfuktighet for å få en jevn fuktighet i lokalet."

Så lenge dreneringen er tilfredsstillende og du ikke har vann fra innsiden, fungerer det bra. Selv rev jeg bort dette da jeg fikset badet mitt for å være sikker på at det ikke skulle bli problemer i fremtiden. Materialet er jo tross alt treflis. Men i resten av kjelleren kommer det nok til å få være igjen hvis jeg ikke ser noen problemer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.