Hei på dere,

Som overskriften sier, hva er best type puss/kalk/mørtel for å reparere en flekk på en innvendig vegg, i vaskerommet i kjelleren? Ønsker noe som puster og støver minimalt. Kommer trolig til å male med maling som puster. Området er ca. 0,5x0,5m stort, under bakkeplan.

Jeg er ikke bekymret for fukt fra selve vaskerommet, det er godt oppvarmet, ventilert, og har en luftavfukter. Det jeg er opptatt av, er at fukten som kommer inn fra grunnen skal kunne ta seg inn i vaskerommet så uhindret som mulig, og deretter håndteres gjennom samme ventilasjon og tørkeløsning som klesvasken.

Som det nok er tydelig, er jeg amatør på området. Er det fornuftig i det hele tatt å pusse så tykt på en flekk, eller burde jeg renovere hele vaskerommet...? Kan det være tilstrekkelig/holde å gjøre det i flere lag og bygge opp til en noenlunde jevn vegg?

Takk på forhånd!

Ytterligere info for den nysgjerrige:
Vi flyttet inn i høst. Årsaken til skaden ser ut til å være at veggene tidligere er malt med maling som ikke puster, fukt ble fanget bak og mørtelen under malingen har smuldret opp fullstendig. Huset er 100 år gammelt, vaskerommet er i et hjørne av kjelleren der ingen av fasadene er drenert, har kun platonmatte utenpå grunnen (uklart hvor gammel, 15+ år). Sandjord med helling bortover, så en tidligere eier har vel vurdert at drenering i det hjørnet ikke var nødvendig. Jeg la merke til at det var en buet overflate på veggen som ga etter med en knasende lyd når jeg trykket på den, har nå revet bort alt løst topplag og forsiktig børstet bort løs mørtel bak. I midten av det nå bare området er det en liten flekk som føles merkbart fuktig ved berøring, gjetter at det er en liten lekkasje i platonmatten og at det ble nok med vann i forbindelse med tining og regn de siste ukene at det merkes. Må ha vært sånn hver vår over tid, dette skjedde ikke på en sesong?

Å forbedre dreneringssituasjonen på utsiden er definitivt på agendaen, men ingenting det vil finnes kapital eller tid til på en stund, utforsker billigere midlertidige løsninger. Nettopp fordi vaskerommet holdes varmt, ventilert og tørt tror jeg ikke at det er akutt. Har grundig sjekket resten av de to fasadeveggene, ingen andre bobler.

• Innervæg med revnet og skadet puss under et vindu i en kjeller. Vinduet slipper inn lys over skaden, som viser underliggende murverk.
Sist redigert:
Du skal nesten ha et dårligere bruk enn de som sitter i dag... dvs om det smuldres så typ d bruk
Som hva jeg vet ikke finnes...
Så c bruk blir da nærmest men spørsmålet er om man ikke skal blande i litt ekstra sand. For å få det dårligere.

Men forsøk å få bort alt det løse så du kommer til noe litt hardere...

I følge bildet har du et område til venstre som enten er skadet også eller reparert...
Er det reparert så kan det meget vel være reparert med et for sterkt bruk...

Jeg forstår! Så en "dårligere" bruk er bra i dette tilfellet, fordi det er porøst og puster mer? Bør det også forbli umalt, eller finnes det malinger som kan bidra til å holde det sammen men samtidig puste bra?

Jeg har en sekk "finputs", 3mm gryn, som de vi kjøpte huset av etterlot seg. Det er det motsatte av hva jeg burde bruke da?

N
Har du en sekk finputs 3mm 25 kg? som det står gryn på?
kanskje ta et bilde av sekken.
Kommer tilbake med råd etter bilde av sekken.

Jeg vet ikke hvor jeg fikk "finputs" fra, noe jeg drømte kanskje.

Det er pussmørtel, "C", så snarere akkurat hva Alexn72 anbefaler?

• Pose med Putsbruk C, 25 kg, for innvendig og utvendig pussing. Maks kornstørrelse 3 mm. Liggende i en blå sekk.
og baksiden."ettervanning skal alltid skje i minst tre døgn" høres ut som et utfordrende moment på den tenkte plasseringen...

• En sekk med pussmørtel, teknisk informasjon inkluderer kornstørrelse, brukstid og tykkelse påføring. Advarselssymbol for kjemisk fare vises.
  • Pussesekk med bruksanvisning og advarsler på svensk og finsk.
Finputs (vanligvis 1mm) er bare størrelsen på sanden i pussen. Ettervanning er enkel. En blomstersprøyte og fukte litt noen ganger per døgn Så ja de funker. (om ikke sekken er steinhard) Ikke glem å forvanne

Så hadde jeg ventet med å male til utsiden er fikset

• Liker
Carl Johansson
  • Laddar…
K Karlslok skrev:
Jeg forstår! Så en "dårligere" bruk er bra i dette tilfellet, fordi det er porøst og puster mer? Bør det også være umalt, eller finnes det maling som kan hjelpe til å holde det sammen men samtidig puster bra?

Jeg har en sekk med "finputs", 3mm korn, som de vi kjøpte huset av etterlot seg. Det er det stikk motsatte av hva jeg burde bruke da?
En dårligere bruk er bedre for de kan lettere bevege seg med underlaget.
Men det er ikke mer porøst for de.

N
A Alexn72 skrev:
Du skal nesten ha et dårligere bruk enn de som sitter i dag... dvs om det smuldrer så typ d bruk
Hvilket så vidt jeg vet ikke finnes...
Så c bruk blir da nærmest men spørsmålet er om man ikke skal blande i litt ekstra sand. For å få det dårligere.

Men forsøk å få bort alt det løse så du kommer til noe litt hardere...

Ifølge bildet har du et område til venstre som enten er ødelagt også eller reparert...
Er det reparert så kan det meget vel være reparert med et for sterkt bruk...
Rot bruk weber 384 skal være et D bruk, har personlig ikke fått det bevist.
Ellers er jo luft kalk bruk et E bruk.

C
A Alexn72 skrev:
Et dårligere bruk er bedre for de kan lettere bevege seg med underlaget.
I dette tilfelle er det imidlertid underlaget et murverk som neppe rører på seg i noen nevneverdig utstrekning.

C cpalm skrev:
I dette tilfellet er det imidlertid underlaget et murverk som neppe beveger seg i noen nevneverdig utstrekning.
... du vet at puss krymper når det herder?
Så svakere mørtel lengst ute gjelder fortsatt.

C
A Alexn72 skrev:
... du vet om at puss krymper når det herder?
Så tynnere bruk lengst ute gjelder fortsatt
Mja visst, men nå skal jo TS pusse igjen et hull i pussen på et murverk i en kjeller.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.