Hei,

Skal henge opp et stort serverskap (6U) på garasjeveggen. Skapet måler bxdxh 540x450x320mm. Skal inneholde en ruter og en NAS-server. Regner med en maksvekt på 25 kg. Veggen består av noen form for dusjvegg/formplyfa som måler 9 mm, og så er det et lite mellomrom på ca 3 mm og deretter en gipsplate. Forsøkte med 100 mm lange skruer, men de festet ikke, og skapet løsnet fra veggen. Veggen måler ca 110 mm før ytterpanelet kommer. Vet ikke om det er noe bak gipsplaten. Hva ville dere brukt av plugg? Gipsanker? Hvilken type? Annen type plugg?

• Kabler og rør i et åpent panel i en vegg, viser detaljert oppsett av diverse fargerike ledninger og en svart kabel merket med tekst.
  • Sort serverskap på gulvpapp med vater på toppen, omringet av verktøy og emballasje i et verkstedmiljø med flislagt gulv.
  • Hull i en gipsskivevegg der et serverskap skulle monteres. Det vises flere hull og en vertikal grå ledning ved siden av hullene.
  • Utsikt over en lys hagegang ved siden av en hvitmalt bygning, med en del av et verksted eller bod synlig til høyre.
Med et så stort skap som bare er 320 mm høyt blir det store trekkrefter på de øverste festene. Jeg antar at det er der skapet har løsnet, eller? Du kan gjøre dette på flere måter, for eksempel bruke mange fester i overkant eller først feste en treplate i veggen som du deretter fester skapet i. Hvis skapet skal være montert mot taket (noe jeg ikke tror), så kan du feste det i taket også.

Metoden med en ekstra treplate tror jeg blir best. Den trenger ikke være bredere enn skapet, men kan være det, men først og fremst må den være høyere og stikke opp over skapet. Jo lenger opp (over skapet) de øverste festepunktene er, desto mindre krefter utsettes de for. Platen trenger ikke være ekstremt stiv, men jo tykkere og stivere, desto bedre. En OSB- eller sponplate på 22 mm er tilstrekkelig.

Angående festene ville jeg prøvd med Mollyplugg/metallekspander eller gipanker. Hvis det er et alternativ for deg med treplaten, kan den limes mot veggen, men det blir jo en permanent løsning i så fall.

En vinkelstag nedover eller oppover ville også avlaste kreftene betraktelig, men det må jo også festes i noe. Er taket egnet for å feste ting i? Hva har du for bjelker i tak og vegg? Kan du feste skapet i minst en bjelke?

Testbor et hull og mål tykkelsen.
Hva bruker du for skrue det skal holde direkte i plywooden.

Skru en trefjøl eller to planker i bjelkene og fest deretter skapet i forsterkningene. Hylleplanene er hvitmalte slik at de smelter inn uten mer arbeid.

Stor takk for alle tips! For å slippe å bore større hull uten å prøve det enkleste alternativet, så byttet jeg skruen til en med gjenger hele veien ut. Hadde oversett dette i all hast for å bli ferdig før middagsgjestene kom. Disse skruene festet betydelig bedre da det selvfølgelig er forskalingsplaten som er bærende. Tror ikke at det holder for noen store vekter, men burde klare en ruter og en mindre NAS. Stor takk som sagt, og sikkert hadde en løsning med planke bak klart vekten bedre.

• Svart metallskap montert på en vegg med synlige ledninger og lås foran. Overflaten ser jevn ut, med annen lagring i bakgrunnen.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.