Hei! Jeg skal pusserenovere bak mine vannbårne radiatorer. Hele huset er kledd med rotgips på innsiden, men den opprinnelige tanken var å fjerne radiatorene og sende dem til lakkering, samt legge plater bak. Men det viste seg å være dyrt (12 tusen for å tømme systemet, demontere radiatorene og montere dem tilbake med nye termostater, 6 stk). Rimelig eller ei, det var for mye penger + lakkering av elementene.
Plan 2 er å male radiatorene på plass, og deretter feste plater bak etter beste evne. "Skyve" platene ned ovenfra (jeg har vinduer over alle aktuelle) og skjule over- og underkant med gulvsokkel respektive vindusomramming. Kanskje sette en skjøtelist langs sidene (jeg tror ikke litt innramming vil forstyrre, da platen kommer til å flukte med vinduet).
Jeg tenkte å måle opp platene, teste om de passer og deretter male dem før jeg skyver dem ned for godt.
Spørsmålet er, skal jeg virkelig bruke 6mm-gips her også, eller finnes det smartere alternativer? Jeg er generelt allergisk mot masonitt, men kanskje det er bedre?
Kryssfiner har jo ikke den overflatefinishen jeg vil ha, men er jo ellers bedre rent byggteknisk. Tynn MDF kanskje?
Det må jo være nogenlunde varmetålig også, dvs. ikke bulke seg og lage trøbbel.
Tips, kanskje?
Plan 2 er å male radiatorene på plass, og deretter feste plater bak etter beste evne. "Skyve" platene ned ovenfra (jeg har vinduer over alle aktuelle) og skjule over- og underkant med gulvsokkel respektive vindusomramming. Kanskje sette en skjøtelist langs sidene (jeg tror ikke litt innramming vil forstyrre, da platen kommer til å flukte med vinduet).
Jeg tenkte å måle opp platene, teste om de passer og deretter male dem før jeg skyver dem ned for godt.
Spørsmålet er, skal jeg virkelig bruke 6mm-gips her også, eller finnes det smartere alternativer? Jeg er generelt allergisk mot masonitt, men kanskje det er bedre?
Kryssfiner har jo ikke den overflatefinishen jeg vil ha, men er jo ellers bedre rent byggteknisk. Tynn MDF kanskje?
Det må jo være nogenlunde varmetålig også, dvs. ikke bulke seg og lage trøbbel.
Tips, kanskje?
Om du setter en ferdigmalet plate er jo risikoen stor for at det blir nyanseforskjeller hvis du skal ha hvite vegger, ellers blir det jo fargeforskjell
Du har kanskje tenkt tanken og avfeid den, men ellers er jo elementbeskyttelse en idé.
Ja, jeg har tenkt (og skisset) på elementbeskyttelse, men det føles for klumpete. I det "synligste" rommet blir hvite plater kanon.
Jeg skal ta meg en tenkerunde, og begynne med å male elementene. Det skal jo gjøres først uansett.
Og ved nærmere ettertanke innebærer det jo at jeg fint må vente til april/mai måned...
Jeg skal ta meg en tenkerunde, og begynne med å male elementene. Det skal jo gjøres først uansett.
Og ved nærmere ettertanke innebærer det jo at jeg fint må vente til april/mai måned...
Klikk her for å svare