Hei,

hvilken type PEM-rør skal man ha fra bergvarmehullet til huset?

skal legge om rørene fra bergvarmen samt innkommende tappevann finnes det noe fabrikat som fungerer for begge?

Hilsener
 
MrJay
Sist redigert:
MrJay MrJay skrev:
PEM 32mm er hva vi har, fabrikat har jeg ingen kontroll på.

Edit: Fant litt mer info om ulike PEM slanger på [lenke]

MrJay MrJay skrev:
PEM 32mm er hva vi har, fabrikat har jeg ingen kontroll på.

Edit: Fant litt mer info om ulike PEM slanger på [lenke]

MrJay MrJay skrev:
PEM 32mm er hva vi har, fabrikat har jeg ingen kontroll på.

Edit: Fant litt mer info om ulike PEM slanger på [lenke]

Har dere samme fabrikat/modell til både bergvarmen samt tappevann?
 
MrJay
S Simmeman skrev:
Har dere samme merke/modell til både bergvarmen samt tappevann?
Vetifan, drikkevann ble laget av ett selskap og bergvarme av et annet på et annet tidspunkt, størrelsen er iallfall den samme på begge.
 
Til drikkevannet bør dere ha PEM32 SDR 11. Til bergvarmen kan du godt gå ned i godstykkelse til SDR17. Vanligst er det at man har 40mm til kollektorslangen. Med 32mm kan det bli for høye trykktap, hva sitter der i dag?

Når det gjelder fabrikat spiller det ikke så stor rolle, sørg dog for at slangen er merket med nordic polymark som er en kvalitetsmerking.
 
N NoOne2k skrev:
Til drikkevannet bør dere ha PEM32 SDR 11. Til bergvarmen kan du godt gå ned i godstykkelse til SDR17. Vanligst er det at man har 40mm til kollektor-slange. Med 32mm kan det bli for høye trykkfall, hva sitter der i dag?

Når det gjelder fabrikat spiller det ikke så stor rolle, se dog til at slangen er merket med nordic polymark som er en kvalitetsmerking
Takk,
Er sdr17 = 2,4mm i godstykkelse?

Har ikke oversikt over hva som ligger i bakken i dag, det går over til 28mm kobber innendørs. Må sjekke dette før jeg kjøper slange så klart.
 
S Simmeman skrev:
Takk,
Er sdr17 = 2,4mm i godstykkelse?

Har ikke oversikt over hva som ligger i bakken nå, det går over til 28mm kobber innendørs. Får sjekke dette før jeg kjøper slange såklart.
SDR-klassen beskriver forholdet mellom materialtykkelse og diameter, for en 40mm SDR11 er godstykkelsen 3.63mm -> innerdiameteren blir 32.73mm. For en 40mm SDR17 er i stedet innerdiameteren 35.3mm (2x2.35mm). 32mm tror jeg knapt finnes som SDR17 (om ikke annet er det nok dyrt da det er en uvanlig dimensjon.)

Hvor mye slange skal du bytte? Om du nå vil unngå å kjøpe to forskjellige slanger hadde jeg gått for 40mm SDR11, men prisforskjellen blir ganske merkbar mot SDR17 hvis det er litt lengde på slangen. Derfor kan det lønne seg å kjøpe en 40mm SDR17 og en bit 32mm SDR 11.
 
N NoOne2k skrev:
SDR-klassen beskriver forholdet mellom materialtykkelse og diameter, for en 40mm SDR11 er godstykkelsen 3.63mm -> innerdiameteren blir 32.73mm. For en 40mm SDR17 er isteden innerdiameteren 35.3mm (2x2.35mm). 32mm tror jeg knapt finnes som SDR17 (om ikke annet er det nok dyrt da det er en uvanlig dimensjon.)

Hvor mye slange skal du bytte? Hvis du nå vil unngå å kjøpe to forskjellige slanger hadde jeg gått for 40mm SDR11, men prisforskjellen blir ganske merkbar mot SDR17 hvis det er litt lengde på slangen. Derfor kan det lønne seg å kjøpe en 40mm SDR17 og en bit 32mm SDR 11.
Takk for presiseringen.

ca 20m til innkommende vann og 12m for bergvarmen totalt. Da har jeg litt mer oversikt over hva jeg skal lete etter.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.