PEM 32mm er hva vi har, fabrikat har jeg ingen kontroll på.
Edit: Fant litt mer info om ulike PEM slanger på https://markgrossen.se/brunnar/pem-slang-kopplingar/
Edit: Fant litt mer info om ulike PEM slanger på https://markgrossen.se/brunnar/pem-slang-kopplingar/
Sist redigert:
MrJay skrev:
MrJay skrev:
MrJay skrev:
Har dere samme fabrikat/modell til både bergvarmen samt tappevann?
Til drikkevannet bør dere ha PEM32 SDR 11. Til bergvarmen kan du godt gå ned i godstykkelse til SDR17. Vanligst er det at man har 40mm til kollektorslangen. Med 32mm kan det bli for høye trykktap, hva sitter der i dag?
Når det gjelder fabrikat spiller det ikke så stor rolle, sørg dog for at slangen er merket med nordic polymark som er en kvalitetsmerking.
Når det gjelder fabrikat spiller det ikke så stor rolle, sørg dog for at slangen er merket med nordic polymark som er en kvalitetsmerking.
Takk,N NoOne2k skrev:Til drikkevannet bør dere ha PEM32 SDR 11. Til bergvarmen kan du godt gå ned i godstykkelse til SDR17. Vanligst er det at man har 40mm til kollektor-slange. Med 32mm kan det bli for høye trykkfall, hva sitter der i dag?
Når det gjelder fabrikat spiller det ikke så stor rolle, se dog til at slangen er merket med nordic polymark som er en kvalitetsmerking
Er sdr17 = 2,4mm i godstykkelse?
Har ikke oversikt over hva som ligger i bakken i dag, det går over til 28mm kobber innendørs. Må sjekke dette før jeg kjøper slange så klart.
SDR-klassen beskriver forholdet mellom materialtykkelse og diameter, for en 40mm SDR11 er godstykkelsen 3.63mm -> innerdiameteren blir 32.73mm. For en 40mm SDR17 er i stedet innerdiameteren 35.3mm (2x2.35mm). 32mm tror jeg knapt finnes som SDR17 (om ikke annet er det nok dyrt da det er en uvanlig dimensjon.)S Simmeman skrev:
Hvor mye slange skal du bytte? Om du nå vil unngå å kjøpe to forskjellige slanger hadde jeg gått for 40mm SDR11, men prisforskjellen blir ganske merkbar mot SDR17 hvis det er litt lengde på slangen. Derfor kan det lønne seg å kjøpe en 40mm SDR17 og en bit 32mm SDR 11.
Takk for presiseringen.N NoOne2k skrev:SDR-klassen beskriver forholdet mellom materialtykkelse og diameter, for en 40mm SDR11 er godstykkelsen 3.63mm -> innerdiameteren blir 32.73mm. For en 40mm SDR17 er isteden innerdiameteren 35.3mm (2x2.35mm). 32mm tror jeg knapt finnes som SDR17 (om ikke annet er det nok dyrt da det er en uvanlig dimensjon.)
Hvor mye slange skal du bytte? Hvis du nå vil unngå å kjøpe to forskjellige slanger hadde jeg gått for 40mm SDR11, men prisforskjellen blir ganske merkbar mot SDR17 hvis det er litt lengde på slangen. Derfor kan det lønne seg å kjøpe en 40mm SDR17 og en bit 32mm SDR 11.
ca 20m til innkommende vann og 12m for bergvarmen totalt. Da har jeg litt mer oversikt over hva jeg skal lete etter.
Klikk her for å svare