Hei!

Har slipt ned plastmaling fra innsiden av teglveggen og lurer på hva slags type puss/mørtel som sitter bak? Er det gipsmørtel? Føles veldig "fin" i hendene nemlig.

Huset er fra 1850, men har blitt renovert i omganger senere tid og en vegg har da tatt skade av plastmalingen som er brukt, så jeg vil bruke noe diffusjonsåpent isteden (hvordan fungerer ev. gipsmørtel her?).

Siden jeg trenger å jevne ut veggen etter slipingen, lurer jeg altså på hva som sitter bak. Om noen har øye for dette, tar jeg gjerne imot tips.

Det er også enkelte groper, og mørtelen bak det finere laget er ganske porøs. Vi har hatt en takstmann på besøk som har målt, og de øvrige veggene (inkludert denne) skal være "tørre".

Mvh Daniel

• Nærbilde av nedslipt overflate på en innvendig teglvegg, avdekket pusslag med noen grove groper, beskrevet som fin-teksturert.
  • Overflate av en pusset vegg med synlige teksturer og riper etter sliping, muligens gips eller en annen type finere puss.
  • Nærbilde av pusset flate på en gammel teglvegg med grove og fine lag, delvis slipt med synlige gjenværende grop og teksturvariasjoner.
C
Det vi ser er nok noen slags sparkel.

C cpalm skrev:
Det vi ser är nok en slags sparkel.
Takk for svaret! Det hadde ikke forbauset meg, men er det vanlig å bruke?

Er det forresten passende å sette gipsbruk på dette, for kalkbruk antar jeg ikke vil feste?

C
D Daniel Johnsson skrev:
Takk for svaret! Det hadde ikke overrasket meg, men er det vanlig å bruke?
Er det vanlig å helsparkle før man maler? Ja. Men jeg antar at det ikke er det du mener?
Det ser ut til å være et antall maling- (og potensielt sparkel-) -lag der utenpå pussen.

Hva er ditt sluttmål?

C cpalm skrev:
Om det er vanlig å bredsparkle før man maler? Ja. Men jeg antar at det ikke er det du mener?
Det ser ut til å være et antall lag med maling (og potensielt sparkel) der utenpå pussen.

Hva er ditt sluttmål?
Forstår selvfølgelig at det er vanlig å sparkle før man maler, siktet til om det var vanlig å velge sparkel fremfor puss av en eller annen sort.

Har uansett slipt ned tre lag maling, så det man ser er en form for finere puss eller sparkel, som du sier, samt et kraftigere, mer porøst bruk bak.

Det jeg vil oppnå er å få ned all plastmaling fra ytterveggene, har frest den ned med karbid skiver for "bare" å ta malingen, vil unngå å slipe/ slå ned all eksisterende puss, på grunn av arbeidet det medfører (da det er ganske mange veggflater i huset). Er nå altså usikker på hvilket bruk jeg skal/bør velge, vil nemlig slampusse alt på nytt og få en diffusjonsåpen vegg. Plastmalingen har nemlig forårsaket problemer på en av veggene som sagt.

• En vegg med grå, glatt overflate hvor flere lag maling er fjernet, avdekker underliggende puss og sparkel i et husrenoveringsprosjekt.
C
D Daniel Johnsson skrev:
Forstår selvfølgelig at det er vanlig å sparkle før man maler, siktet til om det var vanlig å velge sparkel foran puss av noen sort.
Nei, du har rett og slett ikke kommet deg ned til pussen ennå, men er fortsatt og sliter i maling/sparkel-lagene som ligger utenpå.

Hvis du skal slettpusse med pussmørtel, må du slite deg ned til pussen, helst skal det være helt fritt fra selv små malingsrester for et godt resultat. Ikke noe gøy jobb, noen ganger kan det fungere bedre med en skjærende skrape, type Olfa.

• Liker
Daniel Johnsson
  • Laddar…
Er det så ille altså, da er det bare på det igjen. Skal prøve med skrapen også, har brukt den på sine steder. Men det er et tålmodighetskrevende arbeid helt klart.

Hvilken puss hadde du brukt? En finere kalkpuss eller gips?

C
D Daniel Johnsson skrev:
Hvilken puss hadde du brukt? En finere kalkpuss eller gipspuss?
1 mm kalkpuss

• Liker
gaia
  • Laddar…
C cpalm skrev:
1 mm kalkputs
Takk for svaret. Ha en fin kveld!

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.