Hei, jeg skal tette vinduer med ny list og tenkte høre hvilket lim/fug jeg skal/kan bruke for å feste listene?

Takk for svar med nøyaktig merke/type da jeg ikke er så hjemme i byggverdenen.
 
Hvilken list er det du skal feste?
Silikon er sannsynligvis det du skal ha.
 
Oi, det var en O-list (heter de så?) kjøpt på Clas Ohlson
 
Den har allerede klister på seg gjetter jeg, så du trenger ingenting for å feste den.
 
Men de klistrene pleier vel å være så som så eller?
 
Du kan skyte den fast med klammer også, det holder bedre enn lim.
 
Ikke lett å trykke til selve listen da og den mister sin virkning?
 
Det avhenger av hvordan listen ser ut. Hvis det er en o-formet list, vil den riktignok bli litt flat, men den kommer sannsynligvis til å fylle sprekken uansett.

Ellers kan du bruke et sterkt konstruksjonslim, som PL400 / PU400. Vær forsiktig så du ikke bruker for mye, for da kan det bli vanskelig å åpne vinduet.

Uansett, som tidligere nevnt er listen ofte fortapet, og det pleier å holde bra.
 
  • Liker
Nygge72
  • Laddar…
Nygge72 skrev:
Ikke lett å trykke til selve listen da og den mister sin virkning?
Om den ikke utvides igjen etter at du har trykket til den, så skal du kaste/reklamere den og skaffe en ny.
 
S
Roev08 skrev:
Det kommer an på hvordan listen ser ut. Om det er en o-formet list så blir den riktignok litt flat, men den vil sannsynligvis fylle sprekken uansett.

I andre tilfeller kan du bruke et sterkt konstruksjonslim, som PL400 / PU400. Vær forsiktig så du ikke bruker for mye, for da kan det bli vanskelig å åpne vinduet.

Uansett, som nevnt tidligere, så er listen som regel fortapet, og det pleier å holde godt.
o-list limer man med silikon
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
De fleste av Clas Ohlsons tetningslister er P-lister. De festes med kramper i tungen eller limes. Bruk ikke noe "sterklim", da får du bare unødvendig bry når listen skal byttes neste gang. Og husk å sette listen riktig.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
Jeg pleier å bruke konstruksjonslim, maxi bond. Det sitter passe hardt.
 
S
Matstj skrev:
Jeg pleier å bruke konstruksjonslim, maxi bond. Det sitter passe hardt.
ja. hvordan går det når du skal gjøre om listene da?
 
SBH skrev:
ja. hur går det når du skal gjøre om listene da?
Det går bra. Jeg legger et tynt lag på listen da blir det lett å fjerne. Noen ganger sitter det igjen, da tar jeg en høvel og fjerner restene.
Har ikke prøvd silikon. Det kanskje fungerer like bra.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.