Anna1984 skrev:
Stegdemping trengs ikke. Det sitter allerede på laminatgulvet. Men det trengs fuktsperre. Ifølge produsenten trengs dette for å unngå at eventuell kondens i konstruksjonen suges opp i baksiden av plankene.
Er det bedre å stenge inn evt. kondens i bjelkelaget da? Tvil sterkt på at du virkelig skal ha fuktsperre.

Kondens risikerer du å få om du har temperaturforskjeller, varm luft som kjøles slipper fra seg vann når metningsdampinnholdet er nådd.
Man har vel ofte ganske lik temp innendørs.

Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være plast mellom spon og gips, hvordan får man kondens i bjelkelaget? Men hvis det nå skal være det, så vil nok byggmaxplasten duge aldeles ypperlig.
Bjelkelaget er vel ikke tett for øvrig så det kan neppe være noen fare å legge dit plasten.

Hvordan fester du gulvgipsen?

Sist redigert:
Mattiaz skrev:
Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være plast mellom spon og gips, hvordan får man kondens i bjelkelaget? Men om det nå skal være det, så bør byggmaxplasten duge aldeles ypperlig.
Bjelkelaget er vel ikke tett for øvrig, så det kan neppe være noen fare å legge dit plasten.

Hvordan fester du gulvgipsen?
Jeg tenkte å spørre gulvvarmeleverandøren om hvordan man skal feste dem. Ev. tenkte jeg å legge det flytende om det går bra. Ellers kommer jeg til å lime det.

Sist redigert:
Jeg er nysgjerrig av den grunnen at jeg selv snart skal legge gulvvarme i andre etasje.
Hvordan ser din gulvvarmekonstruksjon ut?

Mattiaz skrev:
Jeg er nysgjerrig av den grunnen at jeg selv snart skal legge gulvvarme i andre etasje.
Hvordan ser din gulvvarmekonstruksjon ut?
Først er det et bærende gulv med sponplater. Deretter kommer jeg til å legge sporplate EPS 30. På/i disse kommer jeg til å legge varmefordelingsplater. I sporene på platene kommer jeg til å legge LK Universalrør PE-X, 16x2,2. Så skal dampsperren på. Etter det legger jeg et lag gulvgips og til slutt laminatgulvet.
Total byggehøyde blir ca 5 cm.

S
Anna1984 skrev:
Først er det et bærende gulv med sponplater. Så skal jeg legge sporsplate EPS 30. På/i disse skal jeg legge varmefordelingsplater. I sporene på platene skal jeg legge LK Universalrør PE-X, 16x2,2. Deretter skal dampsperren på. Etter det legger jeg et lag gulvgips og til slutt laminatgulvet.
Total byggehøyde blir ca 5 cm.
oj. det blir et tykt gulv det

SBH skrev:
oj. det blir et tykt gulv det
Ikke så farlig for et gulvvarmesystem synes jeg. Visst uten gulvgips hadde det blitt 1,3 cm tynnere. Men ellers er det nok det man må regne med.

Tykkelsen spiller vel ingen rolle så lenge man tar høyde for det når man bygger.

Ligger cellplasten flytende på spongulvet?
Skal du ha plast ovenpå slyngene så kan du vel ikke lime gipsen? Da limer du jo gipsen på plasten, eller forstår jeg feil?

Mattiaz skrev:
Tykkelsen spiller vel ingen rolle så lenge man tar høyde for det når man bygger.

Ligger celleplasten flytende på gulvet?
Skal du ha plast ovenpå slyngene så kan du vel ikke lime gipsen? Da limer du jo gipsen på plasten, eller skjønner jeg feil?
Ja celleplasten ligger flytende på gulvet.

Jeg funderte også over det der med dampsperren og så gulvgips på. Der føles det litt som man sier mot hverandre. Dels står det at man skal legge dampsperre over gulvvarmen og under gulvgipset. Så hvis man leser under overskriften "Plast- eller linoleumgulv" (laminat er å regne som plast) så står det at flytende gulv skal legges eller limes med Kiilto floorfix.

http://www.lksystems.se/Documents/L...ärande golv med LK Spårskiva EPS 30,50,70.pdf

Men i lk:s anvisning så er det jo ingen plastfolie med når det er plast og linoleummatte. Hva er grunnen til at du skal ha det?

ANNA1984 skrev:
Jeg funderte også over det der med dampsperren og så gulvgips på. Der føles det litt som at man motsier seg selv.
Lk har en helt suveren support (5 +), send en e-post så får du trolig hjelp, (jeg fikk det)

Mattiaz skrev:
Men i lk:s anvisning så er det jo ingen plastfolie med når det er plast og linoleummatte. Hva er grunnen til at du skal ha det?
http://www.golvbranschen.se/om-golv...kligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme

Nå var dette et tregulv, men om jeg ikke husker feil så har jeg lest at man anbefaler en dampsperre for ulike klikkgulv også, .... om jeg som sagt ikke husker feil

Mattiaz skrev:
Men i lk:s anvisning så er det jo ingen plastfolie med når det er plast og linoleumsbelegg. Hva er grunnen til at du skal ha det?
Jeg har både spurt leverandøren av gulvvarmen og gulvprodusenten ang. dampsperre. Slik svarer de:

Gulvleverandøren:
"Med en plate i EPS (tykkelse 30 eller 50 mm) må dessverre en sponplate eller gulvgips brukes for å fordele trykket/belastningen på gulvoverflaten når man går på gulvet. Fordelen med denne ekstra platen er også at legningsretningen kan velges helt fritt.

For det tredje må man bruke en fuktspærre (PE-folie, tykkelse 0,2 mm) på toppen av varmen for å unngå at eventuell kondens i konstruksjonen suges opp i baksiden av plankene
."

Gulvvarmeleverandøren:
"Nå har jeg fått svar fra LK de svarte følgende: Dampsperren skal alltid legges i henhold til monteringsanvisningen for respektive leggemåte.

Det er gulvprodusentene som vil ha dette, uavhengig av om det finnes en underliggende oppvarmet første etasje
."

Skalman65 skrev:
Lk har en helt suveren support (5 +), send en mail så får du trolig hjelp, (jeg fikk det)
Sendte en mail til dem i begynnelsen av uken men har ikke fått svar ennå.

Jeg har bare brukt lk:s support en gang og det var ingen høydare, endte med at jeg sendte tilbake tingene...

Jeg hadde tenkt å legge spredt panel og plater på gulvsponplaten og deretter parketten direkte. Men lurer på om det ikke ville vært bedre å følge lk:s eksempel. Men ta vanlig celleplast og frese ut for slyngene, sette på plater og slange, lime gulvgips og deretter parkett.

Ingen plast blir det hos meg. Tror det er fullstendig unødvendig i andre etasje. I huset vi bodde i tidligere hadde vi gulvvarme og parkett i første etasje som hadde en kjellerbjelkelag. La aldri noen plast der og det var aldri noen bekymringer i løpet av de åtte årene vi bodde der.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.