Bor i et 30-tallshus hvor jeg nå planlegger å innrede kjelleren og i forbindelse med det gjerne rive et par vegger. Jeg har et par skrøpelige kopier av byggetegningene.
Vegggen jeg vurderer å rive er den som er markert som 6" tegl, der ser man også en kommentar om at bjelkene har blitt byttet ut til gjennomgående 5,9 m bjelker, men jeg kan ikke helt tyde hva som står der, er det INP 10 det står?
Så jeg vil gjerne ha litt hjelp til å tyde hva som står der, samt om noen har noen innspill om de tror jeg kan rive veggen eller ikke. (Jeg vil ikke rive veggen uten å konsultere en skikkelig konstruktør, så hvis noen har tips om en bra en i sørlige Skåne, tar jeg gjerne imot det!)
For øvrig har jeg allerede gitt meg i kast med den andre tynnere teglveggen, den som ligger parallelt med bjelkene ute i "korridoren", det gikk bra å rive teglet, og huset har ikke rast.
INP var en type stålbjelke som nærmest kan sammenlignes med IPE. INP-en var noe smalere men med kraftigere liv og flenser som minner om jernbaneskinner. INP 10 var 100 mm høy og 50 mm bred. Ingen kjempemed andre ord. På 1930-tallet støpte man ofte betongplater med bjelker som armering. Jeg synes man må tolke tegningen som at teglveggen er på plass når bærelaget støpes. Jeg er med dette grunnlaget tvilsom til at du kan fjerne den aktuelle teglveggen. At det gikk bra å fjerne den andre teglveggen er ikke så rart siden den gikk parallelt med bjelkene.
INP var en type av stålbjelke som nærmest kan sammenlignes med IPE. INP:n var noe smalere men med kraftigere liv og flenser som minner om jernbaneskinner. INP 10 var 100 mm høy og 50 mm bred. Ingen kjempe med andre ord. På 1930-tallet støpte man ofte betongplater med bjelker som armering. Jeg synes man må tolke tegningen som at teglveggen er på plass når bjelkelaget støpes. Jeg er med dette underlaget tvilende til at du kan fjerne den aktuelle teglveggen.
Takk for informasjonen! Selv om det så klart ikke var hva jeg hadde ønsket å høre, men mistenkte det når jeg så at de andre rommene hadde kraftigere bjelker til tross for at de ikke er nevneverdig større enn de to avlange rommene. Men jeg gjetter at det går an å komme rundt det ved å erstatte veggen med en bjelke, selv om jeg dessverre da mister mer av min allerede lave takhøyde.
Jjustusandersson skrev:
At det gikk bra å fjerne den andre teglveggen er ikke så rart siden den løp parallelt med bjelkene.
Jo, ellers hadde jeg ikke våget meg på det, følte meg ganske sikker på at den ikke var bærende av nettopp den grunnen, selv om jeg ikke har noen direkte utdanning innen byggkonstruksjon.
Det går selvsagt an å erstatte veggen med en stålbjelke, men på grunn av spennvidden blir det nok ganske kraftige dimensjoner, minst 200 mm høy. Det er neppe interessant i en kjeller med høyest 210 cm romhøyde.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.