Man kan bruke renoveringsgips for å vinne noen mm.

Mikael_L
Hvorfor ikke bare gips i stedet, da?

Ellers burde vel sponplate være et bedre valg, i det minste glatt overflate.

H Horace76c skrev:
Skal bytte ut en liten veggdel som er ca 3600x600 pga et vinduspartibytte.
Hele partier er mer eller mindre skjult bak et element.
Vurderer å sette obs på innsiden uten gips pga plassmangel.
Er det dumt å droppe gipsen av noen annen grunn enn den estetiske?
Jeg hater rene gipsvegger uten noe bak. Hvis det ikke er plass til både treplate og gips, så hadde jeg brukt mdf, den har jo en overflate som er enkel å få fin. Utfordringen blir å få skjøten til å holde uten å sprekke over tid, burde gå an å frese eller slipe ned tykkelsen på platen nærmest skjøten noen mm og skjøte med remse.

H Horace76c skrev:
Skal bytte ut en liten veggdel som er ca. 3600x600 pga et vinduspartibytte.
Hele deler er mer eller mindre skjult bak et element.
Vurderer å sette obs på innsiden uten gips pga plassmangel.
Er det dumt å droppe gipsen av noen annen grunn enn den estetiske?
Gips gir brannbeskyttelse

Mikael_L
M Maximarcus skrev:
Jeg hater rene gipsvegger uten noe bak.
Hvorfor?

Hadde satt gips om festene for elementet hadde livat med kortlingene som kommer opp.
Nå kommer det ikke til å bli slik om jeg skal holde c-c, derfor vil jeg kjøre obs så jeg kan henge elementet i den.

Mikael_L
Men kan du merke der festene skal være, og så en gips?

Ja, det går det jo an å gjøre, men tenkte det var enklere med isolasjon om jeg holdt 60-60.
Utover brann samt det estetiske, finnes det noen grunn til å sette gips foran MDP eller OSB?

Det kanskje fremkommer i tråden ovenfor, men er det OK å velge Osb-plate 10 mm i stedet for 11 mm bak gipsplatene? Har 45x45 liggende (cc 60 cm) skrudd fast i de stående stenderne. Grunnen til at jeg spør er at trevirke har steget mye i pris den siste tiden, og etter det jeg forstår er 11 mm Osb ca 100 kr dyrere enn 10 mm Osb. 1 mm forskjell er jo ikke mye, men vil vite det før vi trekker strømmen så el-boksene kommer på riktig "dybde".

Mikael_L
  • Liker
Fruck og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dobbelgipsbokser pleier å komme på litt feil dybde allerede med 11mm OSB, typ 1-2 mm feil ...

Men ta enkeltgipsbokser med justerbar ring (som skrus til riktig nivå) så blir det bra med 10mm OSB.

F.eks.
Schneider VP-2 for enkeltgips eller Biltemas med skruvbar ring (som faktisk er ganske bra og meget prisgunstige)

[lenke]
[lenke]
Bra tips!
Omtrent hvor mye kan ringen skrus ut? Er det så mye at en grønn boks kan brukes for dobbeltgips (25mm)?

Mikael_L
Det er litt forskjellig.
Biltemas enkelgipsbokser klarer nok ikke 26mm. Jeg husker at i mitt hus var jeg litt i tvil om jeg skulle bruke enkelgips eller dobbelgips.

Dobbelgips stikker litt ut ved de av 24mm som blir med osv+gips.
Det er imidlertid lett og raskt å skjære bort 2mm av boksen med en skarp kniv, om man først skrur inn ringen helt.

Valgte jeg i stedet enkelgipsbokser så ble det problemer med å skru ut ringen tilstrekkelig. Når den nådde veggflaten satt den bare med 1-2 gjengeomdreininger i boksen, litt risikabelt.

Det altså ved osv+gips=24mm, dvs 26mm blir ikke bra for Biltemas enkelgipsboks.

Derimot er VP-2 litt mer sjenerøse med justeringsmulighetene, så der finnes det litt mer overlapp.
Deres enkelgipsboks med grønn ring klarer både enkel og dobbelgips, deres boks med blå ring klarer både dobbelgips og trippel (39mm).

• Liker
Gabbe1
  • Laddar…
Jeg kjørte med ABB doser og forhøyningsringer. Dosene tar både enkel og dobbel gips. Ringene finnes i forskjellige tykkelser og også så tykke at det fungerer på badet med fliser.

mycke_nu mycke_nu skrev:
Ja, jeg kan jo ikke si at jeg har noen erfaring å støtte meg til heller, bortsett fra at jeg har lest at mange gjør sånn og at det ser ut til å funke her på de veggene hvor jeg har gjort det.

Når det gjelder risikoen for at skruene skal jobbe seg gjennom gipsen på grunn av fuktbevegelser i OSBen, så tror jeg ikke at denne er så stor. Bevegelsen kan jo maksimalt være noen prosent av platens tykkelse, altså typ 0.1-0.2 mm, noe som neppe kan forårsake at skruene går gjennom pappen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.