Det _synes_ jeg er litt sprøtt.
Da utsetter du forbindelsen gipsskruens hode -> gipsplatens papir for unødvendig høye belastninger. Og all eventuell bevegelse i OSB-platene på grunn av fukt, varme og bygningens bevegelse forplanter seg til nevnte skrueforbindelse. Og vips så har gipsskruene gått gjennom papiret og begynt å spise seg ned i platen.
OBS, nå har jeg absolutt ingen andre belegg for dette enn mine egne funderinger over hva som kunne skje.
Har du vegger som har stått seg godt i mange år laget med denne metoden har du altså en empirisk basis å stå på.
Ja, jeg kan jo ikke si at jeg har noen erfaring å støtte meg til heller, bortsett fra at jeg har lest at mange gjør så og at det ser ut til å fungere her på de veggene hvor jeg har gjort det.
Når det gjelder risikoen for at skruene skal arbeide seg gjennom gipsen på grunn av fuktbevegelser i OSBen så tror jeg ikke at denne er så stor. Bevegelsen kan jo maksimalt dreie seg om noen prosent av platens tykkelse, dvs typ 0.1-0.2 mm, noe som neppe kan forårsake at skruene går gjennom papiret.
Ja, jeg kan jo ikke si at jeg har noen erfaring å lene meg på heller, bortsett fra at jeg har lest at mange gjør så og at det virker å funke her på de vegger der jeg har gjort så.
Betraktende risikoen for at skruene skal arbeide seg gjennom gipsen pga. fuktbevegelser i OSB-en så tror jeg ikke at denne er så stor. Bevegelsen kan jo maks dreie seg om noen prosent av platens tykkelse, dvs. typ 0.1-0.2 mm, hvilket neppe kan forårsake at skruene går gjennom pappen.
Hva jeg forstår så skal normalt hvert lag festes for seg, dvs. først festes OSB/spon fullt ut, deretter gips. Dette for at bevegelsene ikke skal gå fra det ene laget til det neste. Men jeg har sett flere vegger som ikke er laget slik, og de ser helt okay ut
Som jeg skrev, jeg skal ikke bygge på veggene med et lag OSB bak gips. Jeg skal sette en "OSB-lapp" mellom stenderne bak enkeltgips. Hvordan fester jeg best denne lappen?
Er meg bekjent et ganske vanlig supplement til gips når man bygger enkelt og billig?
Tror nok det er en ganske uvanlig konstruksjon, men jeg hadde nok satt en 45regel alt lekt i veggregelen 11-12mm inn og saget til OSBn så den passet. Kanskje hadde jeg også skrulimmet fast OSB-platen. Tenk bare på hvordan ev isolasjon og el-trekking påvirkes.
Som jeg skrev, jeg skal ikke bygge på veggene med et lag OSB bak gips. Jeg skal sette et "OSB-lapp" mellom stenderne bak enkelgips. Hvordan fester jeg best denne lappen?
Er meg bekjent et ganske vanlig supplement til gips når man bygger enkelt og billig?
Jeg kan ikke forstå hva du mener, kan være fordi det er for sent også.. Forklar gjerne mer inngående..
Dvs, fester OSBn med et fåtall skruer, eller til og med noen skudd fra spikerpistolen og skrur deretter gipsen med lange skruer gjennom begge platene inn i stendere.
Største risikoen jeg ser med denne fremgangsmåten er at gipsskruen "skyver ut" osb-platen noen mm fra stenderen når skruen trenger gjennom, så når skruehodet bunnslår mot gipsplaten så vil skruen kun presse sammen gips og osb, ikke osb mot trestender siden gipsskruegjengene griper inn i osb-platen.
Mye bedre å skru fast osb med sponplateskruer (som mangler gjenger under hodet) som drar sammen osb og stender på riktig måte.
Men om jeg bare skal sette en bit OSB mellom hver regel som et supplement til enkelgips. Hvordan fester jeg dem best da?
Jeg har jo aldri hørt om å gjøre på den måten.
Men det burde vel fungere med å skru fast med to loddrette rader gipsskruer mellom hver regel "fra gipsplateholdet".
Skru med cc300 og ca 5cm fra kanten av OSB-platen. Man burde kanskje også trykke inn en 3-4 gipsskruer langs midten også, for å hindre at OSB'n kan begynne å bule bak.
Da jeg bygde vaskerommet mitt var det en liten veggbit der vi måtte spare inn på hver mm. Akkurat der skulle kona ha opphengskroker for morgenkåper og annet dill.
Jeg freste da en fals og felte inn en 15mm kryssfiner som på den måten kom i liv med ytterkant regel.
Når jeg bygde vaskerommet mitt var det en liten veggsnutt hvor vi var nødt til å spare inn på hver mm. Akkurat der skulle fruen ha opphengskroker for morgenkåper og annet tjafs.
Jeg freste da en fals og felte inn en 15mm kryssfiner som på den måten havnet i liv med ytterkant regel.
Det var jo en god idé! Kjørte du med håndoverfresen på regelen da? Skal også sette noen lapper der tv og litt andre ting kan tenkes komme. På andre steder fungerer jo en mollyplugg bra.
Det var jo en bra idé! Kjørte du med håndoverfresen på bjelken da? Skal også sette noen lapper der TV og litt andre ting kan tenkes komme. På andre steder funker jo en mollyplugg bra.
Om du nå ikke har tilgang til fres så funker det jo like bra å ta sirkelsagen/bordsag og kløve til noen lister som du så spikrer dit og feller inn kryssfiner mot.
Skal bytte ut en liten veggparti som er ca 3600x600 pga et vinduspartibytte.
Hele partier er mer eller mindre skjult bak en radiator.
Vurderer å sette obs på innsiden uten gips pga plasshensyn.
Er det dumt å droppe gipsen av noen annen grunn enn det estetiske?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.