Hvilken er den beste takstolkonstruksjonen for L-formede bygninger, dvs. bygninger som går i vinkel og der huskroppene som møtes har samme bredde? Spørsmålet gjelder saltak med ca. 35 graders helling.
Da mener jeg der takstolene fra to retninger møtes akkurat ved vinkelen.
Det finnes sikkert forskjellige måter å konstruere dette på, men hvilken er den beste metoden om de to huskroppene som møtes i en vinkel er akkurat like brede (dvs. har nøyaktig like store og like takstoler)?
Finnes det noen konstruksjonstegninger? Jeg har lett og lett etter forskjellige løsninger, men ikke funnet én eneste.
Omtrent slik jeg mener, men da søker jeg etter bilder der selve konstruksjonen vises og ikke dekkes av taket:
Hvordan ser planløsningen ut inne i lokalet?
Jeg bygger akkurat nå en lignende bygning, og jeg har valgt å ha vanlige w-takstoler og bygge ferdig det ene taket og deretter møte det med vinkelbygningen. en eller to enklere "takstoler" akkurat der takene møtes må jeg bygge på stedet for å få støtte under undertaket.
Min løsning bygger dog på at du kan ha en bærende vegg (eller avveksling) mellom de to delene.
Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvordan planløsningen blir da det ikke er jeg som skal bygge (spør for en bekjent), men jeg får inntrykk av at de skal ha det åpent akkurat ved vinkelen. Mine betraktninger var å bruke hjørnesperrer, altså sette en takstol på diagonalen mellom inner- og ytterhjørne og deretter bruke halvsperrer for å fylle ut fra begge av ytterveggssidene. Føles som den enkleste metoden hvis de skal ha åpent under, men det finnes sikkert andre løsninger også. Derfor tenkte jeg å høre her
Ellers kan man jo gjøre som du mener og kjøre med en avveksling i stedet, men det er kanskje mer omstendelig, jeg vet ikke. Da blir vinden ikke like åpen heller.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.