Hei,
Nå har jeg dimensjoneringsproblemer igjen.
Hvilken stålbjelke trenger jeg hvis jeg skal ha en bjelke som bærer av gulvet på garasjens overetasje og som jeg samtidig vil kunne bruke for å ha en liten løpekatt med løfteblokk i av og til? Jeg antar at jeg må bestemme hvor mye last jeg skal ha som punktlast i løpekatten?
Si at jeg vil ha enten 500 eller 1000 kilo. Det avhenger vel litt på hvor mye det gjør for dimensjoneringen av bjelken.
Jeg kommer til å bruke overetasjen som en låve, men det er jo greit at gulvet i en låve ikke bøyer seg for mye.
Jeg har sett at standarden for beregning av gulvbelastninger er at man har 600 N/m2 for egenvekt og deretter nyttelast på 2000N/m2.
Ville dette altså innebære at jeg med min lille vedlagte skisse ville få en total last på min stålbjelke som skulle bestå av følgende komponenter?
Linjebelastning/meter = halve bredden mellom bærende vegger x 2600N = 3,25 m x 2600N/m2 = 8450N/m
PLUSS
Punktlast = Enten 5000N eller 10000N som i verste fall vil havne midt på bjelken.
Dette er jo bra, men hvordan i all verden finner jeg ut hvor tykk bjelke jeg skal ha for det?
Takknemlig for svar.
Anders