Jeg skal henge opp to store paneler (mer presist - det er bassabsorbenter i bakre delen av mitt biorom) som skal kunne skyves sideveis på hengeruller som sitter i en skinne. Altså akkurat som hvilken som helst skyvedør. Det er to paneler som veier anslagsvis 30 kg hver, og skinnen/hengerullene jeg har kjøpt fra specialbeslag.se skal tåle 80 kg. Normalt vil hver panel henge på hver sin skinne i tillegg, så man kan vel se det som at lasten på en gitt skinne blir lasten fra én panel.

Mitt tak består av OSB + gips, bak det er det spredt panel som er 27 mm dyp. Dessverre går panelen “feil vei” så sjansen for at skinnen havner akkurat under den spredte panelen er veldig liten. M.a.o. vil innfestingen skje i OSB-platen.

Skinnen har ingen borede hull, så jeg borer hullene selv så tett som nødvendig. Det jeg lurer på er hvor tett jeg bør bore hullene i skinnen, samt hvilken skrue jeg skal bruke for å feste skinnen? Kan jeg kun bruke skrue mot OSB-platen, eller må jeg ha metallexpander eller lignende?

Mollyplugg beregnet for dobbeltgips burde fungere.. hvis jeg ikke husker feil så skal en slik ha en dragfasthet på ca. 50-60kg, i gips..

Ok, så man bør bruke ekspander altså, ikke skru direkte i OSB-en?

Er det 11mm OSB? Jeg vet ikke om utvideren tilfører noe markant, men det er bare hva jeg tror. Husker at jeg har sett en diskusjon om at i OSB har du en strekkbelastning på 100kg per skrue. Så lenge OSB-en sitter ordentlig i stenderverket, har jeg vanskelig for å tro at det løsner om du fester skinnen med typ 8 treskruer direkte i OSB-en.

Ja, det er 11 mm OSB. OSB-en sitter skikkelig skrudd i glespanelen, det vet jeg, for jeg har gjort det selv. ;)

Om det tåler en trekkraft på 100 kg per skrue så bør det være greit siden jeg har en last på rundt 30 kg per 1,5 meter skinne, og skinnen kommer jeg til å skru med en skrue per kanskje 20-30 cm i så fall. Det hadde vært veldig deilig å slippe å lage kraterstore hull for metallexpander...

Jeg vet ikke nøyaktig hvor tallet kommer fra men søk litt så kanskje du finner den gamle diskusjonen.

Takk, det skal jeg gjøre. :) Jeg har forsøkt å søke før, dog bare på Google, ikke på forumet. Men Google pleier jo å finne innlegg på Byggahus, tenkte jeg. Kanskje feilaktig. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.