Skal til å smelle opp et par plater Fermacell fibergips.

Hvilke skruer er passende til dette? Skal man se det som hardgips og ta skruer for det formålet?

Fermacell nevner jo selvfølgelig at man skal bruke deres skruer, men da forhandleren av platene ikke selger slike skruer, så må jeg vurdere andre. Så hvilke andre kan man bruke?

Bob_the_builder
Veldig bra spørsmål - jeg hadde det samme for noen måneder siden... Platen er steinhard og har ingen papp og komprimeres ikke som en gipsplate når den festes med gipsskruens "sopp-hode". Jeg spurte Nino her på forumet hvilken skrue han hadde brukt og fikk svaret vanlig sponplateskrue (gipsskrue knekker). Jeg har testet både sponplateskrue og Byggmax "OSB-skrue" og synes den sistnevnte er liiite bedre. Det jeg savner er Fermacellskruens borrspiss. Spon-/OSB-skruer må kjempe seg igjennom.

Snailman
Sist redigert:
Bob_the_builder
Eske med Fermacell-skruer og tre skruer ved siden. Brukes for å feste plater, ikke egnet for stålregler ifølge kontekst.
Jeg tror at jeg tok feil om borrspets, den er nok bare for stålregel.

Hmmm, ja, det føles som man trenger en skrue med liten hode som i prinsippet kan forsenke seg i skruehullet.

Så holder det ikke med 30 mm skruer når man skal ha en våtromsvegg 2012 (eller hva den nå heter), den skal jo være fullskrudd også.

Japp, det er sant at den finnes lenger, men så skal jeg finne disse et sted også....
Men med tanke på at det finnes plater å kjøpe, men ingen skruer, så har nok de fleste en annen skrue som funker akkurat like bra =)

Det der du lenker til ser jo ut til å være en form for sponplateskrue, så det heller kanskje i den retningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.