P
Hvorfor er den ugjengede delen på 80mm og 90mm skruene 30-35mm? Det fungerer jo ganske dårlig for 45-virke. Har sett på butikker i nærheten som Jula, XL bygg, K-Rauta, mfl. Nærmeste jeg har funnet er Biltemas utendørsskrue 5x90mm som har ca 40mm ugjenget, hvilket går bra om man drar i skruen 5 mm eller så.

Skruv på en linjal som visar total längd och ogängat område. Pakkeetikett for Biltema utendørs treskruer 5,0 x 90 mm, CE-merket, 250 stk, med produktinformasjon og anbefalt bruk.

• Liker
Genfor
  • Laddar…
Gjengene skal jo ikke bite i lekten du skrur i, men materialet bak. Ellers får man ingen god trekkraft.

• Liker
Erik Magnus5
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Hvorfor er den uggede delen på 80mm og 90mm skruene 30-35mm? Det fungerer jo temmelig dårlig for 45-virke. Har sett på butikker i nærheten som Jula, XL bygg, K-Rauta, mfl. Det nærmeste jeg har funnet er Biltemas utendørsskrue 5x90mm som har ca 40mm uggede, hvilket går bra om man trekker i skruen 5 mm eller så.

[bilde] [bilde]
du hadde gjerne sett 45mm uggede del?

• Liker
Yxiii
  • Laddar…
P
Jeg var nok ikke tydelig. Jeg mener for eksempel når man skruer opp en 45x45 regel mot en annen. Da skal jo gjengene gripe mot den bakliggende regelen og ikke i den øverste. Som det er nå vil jo de siste omdreiningene av gjengene være igjen i den øverste regelen når skruen er helt skrudd inn.

• Liker
Battistino og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har vært i samme situasjon så mange ganger. Jeg har aldri sett noen annen løsning enn å forbore.

K
Hva mener du at problemet er?

• Liker
Skruvebulten
  • Laddar…
Jeg pleier å regne med at de der siste gjengeomdreiningene rives i stykker når stenderne trekkes sammen. Så skruen vil fungere som man vil selv om den ugjengede delen er for kort.

• Liker
blyg og 2 andre
  • Laddar…
Tomture61
Det er veldig vanskelig å feste sammen treverk med en helgjengede skrue og få det tett.
Trebitene vil ofte separere, med mindre man forborer litt større enn gjengen, i biten hvor skruens hode sitter.
Biltema-skruen du viser er perfekt, den har en del (gjeng) med høyere stigning, som trekker bitene mer sammen.
Den perfekte skruen for 45 mm treverk hadde hatt den fine gjengen ved 45 mm fra hodet :D

• Liker
TeslaMatte og 1 annen
  • Laddar…
K
Derfor liker jeg biltemas skruer. Akkurat denne varianten har jeg heller ikke funnet noen god tilsvarende hos de store skruemerkene.

• Liker
LasseTM og 1 annen
  • Laddar…
P
P PatrikJo skrev:
Jeg pleier å regne med at de siste gjengeomgangene ryker når stenderne trekkes sammen.
Akkurat, og det fungerer jo ganske bra med Biltemas skrue. Men når det er 10-15 mm gjenger igjen som på de fleste andre skruer, føles det ganske feil. Bruker ikke proffene skruer? Kan ikke forestille meg at man forborer overalt.

Har samme fundering faktisk.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
P
Den der skruen ser bra ut. Såg ikke noe som den i Essves hylle på K-Rauta. :(

Ser jo helt lysende ut for en 45 regel! Oftest drar man jo ikke skruen litt litt dypere enn at den ligger plant med treverket. Og de få mm som eventuelt kommer ligge i 45'en vil ikke ha noen som helst betydning, de drar bare i stykker gjengen.

Nok bedre at den delen uten gjenger faktisk er litt mindre enn 45 som i dette tilfellet, det gjør at du er garantert å alltid ha 100% gjenger hele veien i bakliggende treverk!

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Skal man dra sammen 2 stk 45x45 vil man ha 45mm gjenge på en 90mm skrue. At ikke alle produsenter har det, er fordi mange kjøper skruer "off the shelf" fra asiatiske produsenter.

Noen produsenter har hatt dette lenge, andre har akkurat innsett det.

Det er et h*lvete med for lang gjenge. Da må man skru inn, skru ut og dra inn igjen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.