Hvilken side på bordet skal være inn mot veggen når man paneler? Og skal over- og underligger vendes i samme retning?

MVH Anders

Bob_the_builder
Den høvlede siden innover og den sagede utover. Om du mener låvepanel så gjelder dette så vel bunn- som dekkbord.

Det er bare sagede sider på plankene ingen er høvlet.
De er saget privat.

MVH Anders

Er det låspanel som skal settes opp, pleier man jo å vende bordene med annenhver kjerneside innover og annenhver med kjernesiden utover slik at de presses mot hverandre når svellingen krummer seg. Dette gjelder jo ikke høvlet virke dog.

Et tips er å også vente fiberriktningen riktig, for at vannet ikke skal "renne inn" i treet. Kanskje litt overkurs, men det pleier å være "hårete" planker det man sager selv enn de kjøpte (mer eller mindre tørrkløvd).

/Henke

grunnen til at plankene er høvlet "hippahappa" er at de først høvler begge sider på en tykk planke og deretter kløyver den til to...

Rett!!
Kjøper du fra trelastlager får du annenhver "rett" kjøper du som jeg "bonnsågat" (hele planken saget) så gjelder kjernesiden utover og fiberretningen nedover, det er den billigste/beste kombinasjonen.......
Ps grunnmal rundt-om så er det dyng-sikkert ds.

Takk for all hjelp.
Jeg vendte dem slik, kjernen inn på underligger og kjernen ut på overligger. Dette ifølge en snekkerbok jeg kjøpte.
Skal snu fiberretningen nedover.

MVH Anders

• Liker
HenrikDaniel
  • Laddar…
Om du tenker som så at årringene strever etter å "rette seg ut" så har du vendt panelbordene helt riktig!

Jeg har også fått forklart for meg at kjernesiden skal være inn, pappas hus som er bygd for 20 år siden har all ytterpanel vendt feil vei, og nå må panelet byttes...

Jeg tror at årsaken til at kjernesiden skal være inn, er at bordene er noe konkave...

jureit skrev:
Jeg har fått lære at sentrum av stokken skal være inn, men når jeg ser på kjøpevirke som er høvlet på den ene siden så har man ikke tatt det minste hensyn til dette. Det er høvlet litt hipp som happ på forskjellige sider. Skal man tolke det som at det ikke spiller så stor rolle?

Om det nå ikke var utover... (forvirret) i alle fall skal bøyningen på plankene være slik at det ikke kommer inn fuktighet under kantene

Finansvalpen skrev:
Jeg har også fått forklart for meg at kjernesiden skal være innover, pappas hus som er bygget for 20 år siden har all ytterkledning vendt feil vei og nå må kledningen byttes....

Jeg tror at årsaken til at kjernesiden skal være innover er at plankene er noe konkave...

pappskallen skrev:
Ps grunnmale rundt-om så er det dyng-sikkert ds.
Mener du at man skal grunnmale på både frem- og baksiden???

Hva jeg har fått lære meg er det ikke å anbefale.

Jeg kjørte med demidekk visir, og "min" maler med 35 års erfaring anbefalte dette!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.