7.792 lest ·
8 svar
8k lest
8 svar
Hvilken puss til innsiden av kjellervegg i Leca?
Tenkte forsøke meg på å få på litt puss på innsiden av våre kjellervegger som er av Lecablokker. Veggene er uisolerte, om det nå spiller noen rolle.
Så vidt jeg forstår fungerer de fleste typer puss på Leca, men kan noen anbefale noe som har gode sjanser for å bli bra?
Jeg vil ha så glatt overflate som mulig.
Så vidt jeg forstår fungerer de fleste typer puss på Leca, men kan noen anbefale noe som har gode sjanser for å bli bra?
Jeg vil ha så glatt overflate som mulig.
Sitter det ingen puss der i dag skal du kjøre en serpo 103 rødgrunn først. Deretter et a eller b bruksom serpo 222 ... til slutt legger du et c bruks..serpo 133 og gjør overflaten fin.
Bruksen er delt inn i abc klasser 1 bruk veier mest og c veier minst. Legger du et c bruk i bunnen og så et b bruk på dette så slipper dette innen et par år.
Bruksen er delt inn i abc klasser 1 bruk veier mest og c veier minst. Legger du et c bruk i bunnen og så et b bruk på dette så slipper dette innen et par år.
Mine kjellervegger er for øyeblikket ikke isolert fra utsiden, men vil sannsynligvis bli det fremover når jeg drenerer om. Tenkte meg Isodrän eller lignende.
Spørsmålet er da, bør jeg satse på sementbasert bruk (som vel de ovennevnte er?) eller gipsbruk?
Spørsmålet er da, bør jeg satse på sementbasert bruk (som vel de ovennevnte er?) eller gipsbruk?
Ikke gips på kjelleryttervegger.Prosit skrev:
Nok overkill.Prosit skrev:
Ellers vanligst med galvanisert nett til "ordentlig" puss og glassfiber til "plastpuss".
Er det OK å bruke B-mørtel direkte på Leca? Så vidt jeg kan se, ser det ut til å være mest utendørs man trenger rødgrunn...
...eller kanskje C-mørtel direkte på Lecaen?
Det finnes en del mindre hull/ujevnheter som trenger å fylles ut, duger ovennevnte mørtel til det også?
...eller kanskje C-mørtel direkte på Lecaen?
Det finnes en del mindre hull/ujevnheter som trenger å fylles ut, duger ovennevnte mørtel til det også?
Sist redigert:
Har pusset om min peisestue, der veggene består av leca og betonghullstein. Banket ned alt eksisterende puss og renset med stålbørste og støvsuger. Børstet deretter inn rødgrunn og satte opp avtrekksskinner og galvanisert pussnett. Dagen etter pusset jeg med C-mørtel, serpo 244. Etter noen måneder ble veggene malt med silikatmaling. Er kjempefornøyd med resultatet.
Holder nå på med forberedelsene for å pusse om to andre rom i kjelleren. Siden disse skal kles med fliser bruker jeg denne gangen rødgrunn, pussnett og B-mørtel, serpo 222.
Kan anbefale å bruke pussnett, da det beskytter mot fremtidig sprekkdannelse og øker styrken. Det er også lettere å påføre pussen med nett enn uten. Det er litt arbeid med å sette opp nettet, men det er verdt det.
Ja, hullene reparerer du med samme mørtel som du pusser med.
Holder nå på med forberedelsene for å pusse om to andre rom i kjelleren. Siden disse skal kles med fliser bruker jeg denne gangen rødgrunn, pussnett og B-mørtel, serpo 222.
Kan anbefale å bruke pussnett, da det beskytter mot fremtidig sprekkdannelse og øker styrken. Det er også lettere å påføre pussen med nett enn uten. Det er litt arbeid med å sette opp nettet, men det er verdt det.
Ja, hullene reparerer du med samme mørtel som du pusser med.
Klikk her for å svare