Jeg skal bygge en garasje med pulttak, spennvidde 4m og helling 5 grader, cc 1200, sn sone 2. Takåsene blir av limtre, og jeg blir ikke klok på dimensjoneringen. Tykkelse 45mm ville vært praktisk med tanke på isolasjon, selv om 56 også fungerer.
Via byggbeskrivningar.se får jeg følgende resultat:
Der ser vi at nedbøyning for f.eks. 56x225 er 18 mm, og ikke klarer kravet på L/200.
Deretter så jeg på Moelvens beregningsside og får fram at deres 56x225 bare bøyer ned 12mm og klarer maks nedbøyning L/300.
Absolutt at ulike produsenter kan ha forskjellig stivhet i materialet, men 50% forskjell i nedbøyning er mye. Eller legger byggbeskrivningar.se på ytterligere sikkerhetsmargin?
Det ser ut til at det blir limtre fra Holmen, om det skulle hjelpe i beregningen.
Jeg skal bygge en garasje med pulttak, spennvidde 4m og helling 5 grader, cc 1200, snølastområde 2. Takbjelkene blir av limtre og jeg blir ikke klok på dimensjoneringen. Tykkelse 45mm ville vært praktisk med hensyn til isolasjon, selv om 56 også fungerer.
Via byggbeskrivningar.se får jeg følgende resultat:
[bilde]
Der ser vi at nedbøying for f.eks. 56x225 er 18 mm, og ikke oppfyller kravet på L/200.
Så så jeg på Moelvens beregningsside og finner at deres 56x225 bare bøyer ned 12mm og oppfyller maksimal nedbøyingskrav L/300.
[bilde]
Absolutt at forskjellige produsenter kan ha ulik stivhet i materialet, men 50% forskjell i nedbøying er mye. Eller legger byggbeskrivningar.se på ytterligere sikkerhetsmargin?
Det ser ut som at det blir limtre fra Holmen, om det skulle hjelpe i beregningen.
Noen med bra innspill?
Hvilken snølastområde regner du med?
Forutsatt at alt annet er likt så virker det som de baserer seg på ulik belastning: Selv om jeg ikke helt vet om man direkte kan sammenligne søylelast og oppleggskreft (vet ikke forskjellen, om det er noen)?
Forutsatt at alt annet er likt så virker det som de går ut fra ulike belastninger: Selv om jeg ikke helt vet om man direkte kan sammenligne søylelast og Opplagsreaksjon (vet ikke forskjellen, om det er noen)?
Snøson 2 som jeg skrev ovenfor.
Søylelast er hva bjelken virkelig presser nedover på sitt opplag. Dim søylelast er virkelig last pluss en del sikkerhetsfaktorer, dvs. hvilken last man skal dimensjonere søylen etter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.