Hei alle flinke gjør-det-selv-folk!

Jeg står foran en kjøkkenrenovering og vil, tro det eller ei, ta ned en vegg. Det gjelder innerveggen mellom kjøkkenet og spisestuen som slutter seg til yttervegg i den ene enden og til murstock i den andre. Deler av innerveggen nærmest murstocken er murt. Huset er bygget på 40-tallet med valmet tak, men loftsetasjen er ut- og ombygd på 70-tallet med saltak.

Vet dere hvorfor delen av innerveggen nærmest murstocken er murt? Hvilken funksjon har den murede delen? Jeg har googlet og sjekket rundt på forum og fått følgende ideer:

1. Den er en bærende del av innerveggen. (Har tvilt på dette da veggen ligger parallelt med takstol og tvers hjertetveggen)
2. Den har en brannsikringsfunksjon.
3. Den støtter murstocken.

Hva tror dere? Se rød markering i bildene.

• Plantegning av et hus med kjøkken, spisestue og andre rom. En innervegg mellom kjøkken og spisestue er merket med rød pil og teksten "Riv!".
  • Plantegning av hus fra 40-tallet, viser etasjens rominndeling med rød markering ved murstock mellom kjøkken og bad.
  • Plantegning av hus fra 1940-tallet med valmtak, viser rødt område på en innvendig murvegg nær murstock. Diskussion om bærende funksjon.
Gammelnörden
Det kan være slik at selv om hovedformålet med den murte delen ikke er å ha en støttende funksjon på gulvbjelkelaget for etasjen over, så kan det ha blitt bygget slik uansett.

Men først og fremst har den nok hatt en brannbeskyttelsesfunksjon for den kjøkkenspis som sto der på det første bildet.

Vær imidlertid nøye med å kontrollere at den ikke har en støttende funksjon for skorstein og eventuell ventilasjonskanal i overetasjen! Fortsetter den murte delen i overetasjen ville jeg ikke rive den...

Sist redigert:
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.