Skal senke innertaket med stålstendere i gangen.
Den nedre og den høyre veggen er hard betong, resten er 13mm gips og 40mm trestender.
Tak er hard betong.

Hvilken størrelse på skruer og plugger anbefaler dere? Merke?

Hvor mange festepunkter trengs på vegg og tak?

Takk!

Grunnplan av en gang med inntegnet bad, viser mål i meter. Viser plasseringen av vegger, toalett og servant.

Ingen plugger i betongtaket. Brenner det smelter pluggen og hele taket faller ned. Altså ikke noe materiale som kan brenne som festemiddel.

• Liker
mandg
  • Laddar…
huggan skrev:
Ingen plugg i betongtaket. Brenner det smelter pluggen og hele taket faller ned. Altså ikke noe materiale som kan brenne som oppfesting.
Hva anbefales i stedet da?

Ekspanderspiker eller så bolter du det opp med boltepistol.

S
huggan skrev:
Ingen plugg i betongtaket. Brenner det smelter pluggen og hele taket faller ned. Altså intet materiale som kan brenne som oppfesting.
oj, vet jævlig mange tak som må gjøres om da

huggan skrev:
Ingen plugger i betongtaket. Brenner det smelter pluggen og hele taket faller ned. Altså intet materiale som kan brenne som feste.
Forstår jo tanken bak, men er det en regel eller en generell "best-practise"?

Jeg har hengt opp mitt med list rundt alle veggene og så noen plugger (med plastplugg) her og der. Du har så smale rom så det burde fungere bra med vegglister.
Jeg la ca. 1 meter mellom hver 10mm plugg og solide skiver på skruene.

Material i tak, vegger, gulv og fast inventar skal ha slike egenskaper eller inngå i bygningsdeler på en slik måte at de

– er vanskelig å antenne,

– ikke bidrar til rask brannspredning,

– ikke raskt utvikler store mengder varme eller branngass,

– ikke deformeres ved liten brannpåvirkning slik at fare kan oppstå,

– ikke faller ned eller på andre måter endres slik at risikoen for personskader øker,

– ikke smelter og drypper utenfor ildstedets umiddelbare nærhet.

Kravnivået på materialer avhenger av mengden varme og branngass som kan tillates å utvikles i bygningen. (BFS 2011:26)

Så det avhenger av hvilken type eiendom han bor i. Men jeg anbefaler likevel å unngå plastplugger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.