Har vanskelig for å bestemme meg og setter pris på all hjelp jeg kan få!

Vi har et 30-talls hus i funkis stil. Fasaden er hvit puss.
Den ene veggen hadde vi tenkt å dekke med liggende dobbelfas panel.
Vårt dilemma er dimensjonene.

Valget står mellom 220x95 og 220x120.

Hvilken dimensjon bør vi velge??

(PS: Jeg vet at smak er delt men hva er vanligst på moderne hus?)
 
Skal man virkelig ha dobbelfas som liggende panel? Fjellpanel eller vanlig klinklagd panel er vel det vanligste og som lar vannet renne unna. Liggende dobbelfas innbiller jeg meg samler på seg vann i sporene og bør raskt bli dårlige.
 
Bra synspunkt.
Jeg for meg dog at "moderne" hus ikke har fjellpanel?
Fjellpanel ser litt livligere ut men de husene jeg har sett ser ganske stive ut og derfor innbiller jeg meg at det ikke er fjellpanel...
 
Liggende bør man ha enkelfas og ikke dobbelfas som påpekt tidligere. Dimensjonene antar jeg du mener 22*95 eller 22*120. Personlig foretrekker jeg 22*120 da 95 har tendens til å se veldig "stripete" ut om det er litt større flate.
 
joflopp skrev:
Skal man virkelig ha dobbelfaspanel som liggende panel? Fjellpanel eller vanlig klinklagt panel er vel det vanligste og som lar vannet renne unna.
Uten å ville kapre tråden fra trådstarter, vil jeg nevne at jeg har hus med litt bredere liggende dobbelfas i 28x175 og 22x145 på forskjellige sider. Denne ble montert på trettitallet på et eldre hus, ikke funkis altså. Nå må riktignok store deler byttes ut på grunn av det jeg har tolket som manglende vedlikehold i mange år, men at det skulle være så dårlig vannavrenning vet jeg ikke om det til tross for alt har fungert såpass lenge, to vegger er fortsatt bra. Finnes det ytterligere tips på alternativ for meg, trådstarter og andre som ikke for mye avviker i utseende fra dobbelfas?
 
Tjacko skrev:
Liggende bør man ha enkelfas og ikke dobbelfas som påpekt tidligere. Dimensjonene antar jeg du mener 22*95 eller 22*120. Personlig foretrekker jeg 22*120 da 95 har tendens til å se veldig "stripete" ut hvis det er en litt større flate.
Hva er grunnen til enkelfas og ikke dobbelfas?
Helt riktig, jeg mener 22*95 vs 22*120. Vår vegg er 4,6*2,7m, uten vindu og dør.

Har vært rundt og sett litt i går. Et antall nybygde hus hadde 22*95 stående og 22*120 liggende. Stående var dobbelfas men liggende (husker ikke helt (selv om det var i går)) men jeg mener også dobbelfas. Dimensjonene er vanskelig å avgjøre på avstand men stående var smalere enn liggende...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.