Hei!
Jeg bor i en brl loftsleilighet der innertaket er fjernet og taket er løftet til mønet. Huset er fra 1959 og innertaket hadde en gipsplate, råspån og tynn isolering. Kaldloftet er tradisjonelt, råspont takstoler osv. mot yttertaket. Endringen ble gjort for 15 år siden.
Hvilken brannklasse skal hanebandene ha? De er ikke bærende.
Vil være takknemlig for svar om noen muligens vet.
Med vennlig hilsen Per Olof Sjölund
Jeg bor i en brl loftsleilighet der innertaket er fjernet og taket er løftet til mønet. Huset er fra 1959 og innertaket hadde en gipsplate, råspån og tynn isolering. Kaldloftet er tradisjonelt, råspont takstoler osv. mot yttertaket. Endringen ble gjort for 15 år siden.
Hvilken brannklasse skal hanebandene ha? De er ikke bærende.
Vil være takknemlig for svar om noen muligens vet.
Med vennlig hilsen Per Olof Sjölund
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
REI60 er vel kravet på all konstruksjon om det er leilighetsskiljende.pjärlumjär skrev:
Hei!
Jeg bor i en brl loftsleilighet der innertaket er fjernet og taket er løftet til møne. Huset er fra 1959
og innertaket hadde en gipsplate, råspån og tynn isolasjon. Råloftet er tradisjonelt, råspont takstoler osv. mot yttertak.
Endringen ble gjort for 15 år siden.
Hvilken brannklasse skal hanebjelkene ha? De er ikke bærende.
Vil være takknemlig for svar hvis noen kanskje vet.
Vennlig hilsen Per Olof Sjölund
Normalt gjør man jo dette ved å kle inn konstruksjonen, inkludert bjelkelag.
Jeg vet ikke om det er godkjent i det hele tatt med synlig bjelkelag, rimeligvis så svekkes en slik konstruksjon raskt ved en brann, selv om tre i seg selv kan motstå ilden uten å totalt brenne opp en stund.
Hanebjelker er vel alltid i en eller annen forstand bærende siden de inngår i takstolkonstruksjonen?
Jeg er dog ingen ekspert, det kanskje finnes veier rundt dette. For eksempel med noen spesialmaling osv?
https://www.traguiden.se/konstrukti.../stomme/bjalklag/lagenhetsskiljande-bjalklag/
https://www.fsbsverige.se/dokument/6 Konstruktionslösningar.pdf
Takk for ditt svar. Som jeg har forstått det er hanebånd takstols-stabiliserende men ikke bærende. Jeg har fått oppgitt to klassifiseringer, den ene er original, normen året 1959, dvs 30 minutters brannbeskyttelse men også da 60 minutters brannbeskyttelse. så jeg får se hva som dukker opp i info-vei. Jeg skal ikke beskytte mer enn hva som trengs, malingen er dyr og kanskje bedre å gipse inn.klaskarlsson skrev:
REI60 er vel kravet på all konstruksjon om det er leilighetsskillende.
Normalt gjør man jo dette ved å kle inn konstruksjonen, inkl bjælkelag.
Jeg vet ikke om det er godkjent i det hele tatt med synlig bjælkelag, rimeligvis så svekkes en slik konstruksjon raskt ved en brann, selv om tre i seg selv kan motstå ilden uten å totalt brenne opp en stund.
Hanebånd er vel alltid i en eller annen forstand bærende siden de er en del av takstolkonstruksjonen?
Jeg er dog ingen ekspert, det kanskje finnes veier rundt dette. F.eks. med en eller annen spesialmaling osv?
[lenke]
[lenke] Konstruktionslösningar.pdf
Klikk her for å svare