jeg har en katastrofe til hus som har blitt hevet av et setningsfirma med skum. Etter 4 forsøk kan det hende at huset kan reddes eller så har de ødelagt det, vi får se. Det er et enormt tungt hus i stein, tegl og betong.
I en del av denne prosessen inngikk å bytte avløpene under det 8 cm tykke uarmerte betonggulvet i kjelleren. Nå er det gjort og det skal støpes igjen. Når de løftet veggene klarte de å bryte løs og bøye betonggulvet, så jeg skal nå lage en så enkel og billig løsning som mulig for å støpe igjen kanalene og heve gulvet et segment 10 cm.
Det jeg skal støpe blir som en platå mellom to hjerteveggene, i tillegg til oppbrutt kanaler, der det i skrivende stund fortsetter å bevege seg. Platået skal dels skjule det gamle skrånende gulvet og avbrutte gulvet fra veggen samt gi stabilitet til veggene. Jeg hadde tenkt å armere det hele. Men jeg er usikker på hvilken betong jeg skal velge for at det ikke skal bli dårlig. Huset er bygget i 1926 og veggene står delvis på fjell, delvis på steiner i leire.
Alt skal gjøres så billig som mulig da det er uklart om huset engang kan reddes. Dyre løsninger er meningsløse for da er det bedre å kjøpe nytt hus.
Grovbetong koster 1/3 av hva ekspanderbetong koster, men jeg er usikker på om ekspanderbetong ville være farlig å bruke mellom hjerteveggene om det beveger seg annerledes enn resten av huset. Mens grovbetongen krymper og kanskje ikke engang støtter opp mellom hjerteveggene?
Det er en serie av uheldige omstendigheter som har satt meg i denne situasjonen å holde på med så avanserte greier til tross for ukunnskap, men jeg har ikke noe valg og ber om hjelp.
Det setningsfirmaet har lyktes med er å løfte hele gulvfliken som viften står på + løfte veggen til høyre for den, men ikke veggen til venstre, så ingenting stemmer på gulvet. Samtidig har de klart å brekke av den bit betonggulvet som var igjen til venstre så det har løsnet fra veggen (Bildet er gammelt fra i mai).
Men herregud menneske. Hva var det for et firma som du hyret? Samt hvorfor kunne de ikke løfte hele huset, hvilket jeg antar var meningen?
Forsøkte de én gang, uten å lykkes med mer enn å ødelegge hele fundamentet?
Hvorfor har de ikke gjort om og gjort rett?
Dette med betongen synes jeg burde ha inngått i firmaets utførelse. Er du ikke kyndig innen bygg, ville jeg sagt at du virkelig trenger hjelp da det handler om hele bygningens være eller ikke være. Å få dit en byggetekniker som vet og kan vurdere hva som er hensiktsmessig med forutsetningene er nok et must.
Har dere søkt byggetillatelse for dette? Hvis ja, ta kontakt med byggesaksbehandleren og rådfør deg med denne og kontakt forsikringsselskapet ditt og be om råd.
Om dere skal redde huset så skal det vel også ikke bare plastres om men faktisk kunne stå stolt i mange år fremover?
Men herregud menneske. Hva var det for et firma som du hyret? Samt hvorfor kunne de ikke løfte hele huset, noe jeg antar var meningen?
Forsøkte de én gang, uten å lykkes med mer enn å ødelegge hele fundamentet?
Hvorfor har de ikke gjort om og gjort rett?
Dette med betongen synes jeg burde ha vært inkludert i firmaets utførelse. Er du ikke kyndig innen bygg, så vil jeg si at du virkelig trenger hjelp da det handler om hele bygningens eksistens. Å få en byggetekniker som vet og kan vurdere hva som er passende med forutsetningene er nok et must.
Har dere søkt byggetillatelse for dette? Hvis, ta kontakt med byggesaksbehandleren og råd med denne og kontakt ditt forsikringsselskap og be om råd.
Om dere skal redde huset skal det vel også ikke bare lappes på, men faktisk kunne stå stolt i mange år fremover?
Hei, som tidligere nevnt er ikke en dyr løsning interessant. Spørsmålet gjaldt valg av betong ved restaurering.
Jo det förstår jag men undrar fortfarande vad som hände med firman som åstadkom detta? Och vilket ansvar
Ja du, det er en diskusjon for seg. Metoden passet ikke for mitt hus, men for sent å tenke på det nå. Skadene deres inngrep gjør på øvrige ting fraskriver de seg fra, foruten bevegelser da. Men som sagt fungerer ikke skum på mitt hus. De har vært her 4 ganger, minst 60 injeksjonspunkter, mye rabatter. Skal man pæle om istedenfor kommer det til å koste mer enn det smaker, så ser heller at huset rives enn legger penger på det. Visst, jeg kan ringe dem og si til dem at de må komme hit og sprøyte inn mer skum, mislykkes med tiltaket og ødelegge de nye avløpene og dreneringen jeg har gjort.
Det hele er en veldig lang historie, men jeg antar at jeg ikke kan få penger fra dem eller forsikringsselskapet da huset snart er 100 år. Da er det ikke verdt å legge ut en masse penger, bedre å spare dem, gjøre noe halvgjort selv og så kjøpe et nytt hus når man har råd til det. Skal man pigge opp gulvet og grave ut det, møter man en massiv klump skum som vil ta dager å få bort. Bedre å kappe 10 cm takhøyde og bli ferdig raskere, da kanskje det beveger seg mindre også. Store risikoer man tar hvis man destabiliserer mer. Jeg har vel også typ gitt opp. To år med "profesjonell hjelp", en halv million fattigere, men alt blir verre. Leilighet er fristende, hater mitt hus.
Jadu, det er en diskusjon for seg. Metoden passet ikke for mitt hus, men for sent å tenke på det nå. Skadene deres inngrep gjør på øvrige ting fraskriver de seg fra, bortsett fra bevegelser da. Men som sagt fungerer ikke skum på mitt hus. De har vært her 4 ganger, minst 60 injeksjonspunkter, mye rabatter. Skal man peles om istedenfor vil det koste mer enn det smaker så ser heller at huset rives enn legger penger på det. Sikkert jeg kan ringe dem og si at de skal komme hit og sprøyte inn mer skum, mislykkes med tiltaket og ødelegge de nye avløpene og dreneringen jeg har gjort.
Det hele er en mye lang historie men jeg antar at jeg ikke kan få penger fra dem eller forsikringsselskaper da huset snart er 100 år. Da er det ikke verdt å legge ut en masse penger, bedre spare dem, gjøre noe halvveis selv og deretter kjøpe et nytt hus når man vel har råd med det. Skal man bore opp gulvet og grave ut det så møtes man av en massiv klump skum som vil ta dager å få bort. Bedre kappe 10 cm takhøyde og bli ferdig raskere, da beveger det seg kanskje mindre også. Store risikoer man tar hvis man destabiliserer mer. Jeg har nok også typ gitt opp. To år av "profesjonell hjelp", en halv million fattigere, men alt blir verre. Leilighet er fristende, hater huset mitt.
60 injeksjonspunkter er en underdrivelse innså jeg, 100 stykker har det blitt. Jeg har garanti på at det ikke skal bevege seg, to år, men hva hjelper det? Alt de utfører gjør det verre. Har hatt struktør her som ikke har vært bekymret, men jeg har ingen tillit til "profesjonelle" mennesker lenger. Har mareritt om at huset kollapser og dreper familien, vil derfor støpe så snart som mulig, men ikke lett å rekke alt med familie og full jobb. Man hører daglig nå hvordan huset knaker når det langsomt faller inn i seg selv. Gjør seg psykisk syk. Lagt og tenkt hele natten.
Utover at jeg ikke vet hvilken betong jeg skal bruke så forstår jeg at jeg må slipe bort malingen på den gamle betongen, bore inn armeringsjern i den samt slå bort pusset langs veggene og støpe mot teglverket. Skal bygge en form og legge i armeringsnett. Den forrige "platen" var 5 cm tykk på sine steder og uarmert, så vet ikke hvor viktig den var for konstruksjonen, hvilket gjør en enda mer bekymret siden det beveger seg så mye og sannsynligvis ikke engang forbedres etter det er støpt igjen. Man kan jo spørre seg om man bare sløser bort sin tid på å i det hele tatt sminke denne grisen.
Jeg tror at det du støper med betong i denne situasjonen ikke vil ha noen effekt på selve bæreevnen.
Det første jeg ville gjort er å få en besiktigelse av husets konstruksjon, bærende konstruksjon, av en byggtekniker. En slik kan også gi forslag til tiltak.
Jeg forstår at du vil ha en billig løsning, men å kjøpe hundre sekker med betong og helle ut/slaske på i denne situasjonen vil ikke løse problemet, tror jeg. Det er ugjort arbeid.
Avhengig av hva en besiktigelse ville si og hva dere har avtalt med skumforetaket, så kanskje det er verdt å prosessere om også.
Men med tanke på hvordan de har forlatt huset ditt, så er det antagelig et skojforetak.....😞
Jeg tror at det du støper med betong i denne situasjonen ikke vil ha noen effekt på selve bæreevnen.
Det første jeg ville ha gjort er å få en inspeksjon av husets konstruksjon, bærende konstruksjon, fra en bygningstekniker. En slik kan også gi forslag til tiltak.
Jeg forstår at du vil ha en billig løsning, men å kjøpe hundre sekker betong og helle ut/sprute på i denne situasjonen kommer ikke til å løse problemet tror jeg. Det er ubetydelig arbeid.
Avhengig av hva en inspeksjon ville si og hva dere har avtalt med skumfirmaet så kan det være verdt å prosessere om også.
Men med tanke på hvordan de har forlatt huset ditt, så er det sannsynligvis et lurerifirma.....😞
Hei, huset er uken før 3. tiltak fra setningsfirmaet besiktet av både struktør og inspektør. De har ingen store anmerkninger. Normalt stemmer det at gulvet ikke gir bæreevne, men som du kan lese har 100 punkter blitt injisert over 4 anledninger. Det er ingenting normalt igjen med dette huset. Firmaet er ikke et lurerifirma og ingen store skader har oppstått på huset, men jeg vil ikke bruke masse penger på et hus jeg hater. Jeg vil bare ha en vaskerom. For øvrig er alle andre gulv i kjelleren knust.
Ja, taket i kjelleren er husets "ekte" plate. Gulvet er veldig tynt
Samme konstruksjon på min kjeller (laget på 50-tallet). Fungerer bra her med ideelle markforhold, men jeg har også erfaringer med hvordan samme konstruksjon oppfører seg ved mindre gode markforhold, og det blir bare dritt med sprekker og ujevne setninger i gulv og innervegger som kollapser.
Er jo ingen ekspert på dette, men jeg tviler på at gulvet, som det er, vil gi mer bæreevne enn underlaget det ligger på. Det kreves en mer sofistikert løsning for å få bukt med dette.
Samme konstruksjon i min kjeller (gjort på 50-tallet). Fungerer bra her med ideelle markforhold, men jeg har også erfaringer med hvordan samme konstruksjon oppfører seg ved mindre gode markforhold, og det blir bare dritt med sprekker og ujevne setninger i gulv og innervegger som kollapser.
Er jo ingen ekspert på dette, men jeg tviler på at gulvet, som det er, vil gi mer bæreevne enn underlaget det ligger på. Det kreves en mer sofistikert løsning for å få bukt med dette.
Takk for svaret. Ja, halve huset er innebygd i fjell, andre halvparten steiner som antagelig ved byggingen også sto på fjell. Den siden som har tre etasjer har sunket, men de øverste to etasjene har ikke fulgt med. Takket være det så sto huset kun på ytterveggene pluss halve hjerteveggene tidligere, noe som ga alt en følelse av en springbrett. Nå har hjerteveggene blitt løftet x2 men noe fortsetter å synke mens andre står stille. Men siden dette huset ikke har noen plate å løfte opp blir det jævlig vanskelig for selskapet å løfte veggene overalt. Noen steder er det bare 80 cm til fjellet langs en av hjerteveggene.
Så det høres ut som jeg har hatt flaks i uflaksen. Vil ikke bo her lenge, så driter i det, huset selges ikke for noen store summer uansett, så å investere i å "redde" det er bortkastet. Kanskje skal jeg legge det ut for salg nå og se om noen elsker det og vil ta over. Etter svar her iallfall så lander det vel i at jeg får pigge bort fliken litt og så ha et ujevnt gulv, kanskje avretningsmasse det litt senere. Man ser på bildet lengst bort i venstre hjørne hvor stor høydeforskjellen er som mest.
Takk for svaret. Ja, halve huset er bygd inn i berg, andre halvdel steiner som antagelig ved bygging også sto på berg. Den siden som har tre etasjer har sunket, men de øverste to etasjene har ikke fulgt med. Takket være det sto huset kun på ytterveggene pluss halve hjerteveggene tidligere, noe som ga alt en følelse av et springbrett. Nå har hjerteveggene blitt løftet x2, men noe fortsetter å synke mens andre står stille. Men siden dette huset ikke har noen plate å løfte opp, blir det jævlig vanskelig for selskapet å løfte veggene overalt. Noen steder er det bare 80 cm til berget langs en av hjerteveggene.
Så det høres ut som jeg har hatt flaks i uflaksen. Vil ikke bo her lenge, så gir blaffen, huset selges ikke for noen store summer uansett, så å investere i å "redde" det er bortkastet. Kanskje jeg skal legge det ut for salg nå og se om noen elsker det og vil ta over. Etter svar her i hvert fall, så lander det vel i at jeg får pigge bort fliken litt og så ha et ujevnt gulv, kanskje flytsparkle det litt seinere. Man ser på bildet lengst borte i venstre hjørne hvor stor høydeforskjell det er som mest.
Så vet jeg at det er for mye steinmel, men ville ha så mye støtte til veggen som mulig før jeg fullførte arbeidet, så la det der for det. Skal slenge på pukk seinere.
Men eftersom det her huset ikke har noen plate å løfte opp blir det jævlig vanskelig for selskapet å løfte veggene overalt. Noen steder er det bare 80cm til fjellet langs en av hjerteveggene.
Hvilken metode har blitt brukt for løftet? Injisering av betong i bakken?
Et alternativ er jo å grave ut og understøtte i det minste bærende vegger. Da er jo avstanden til fjell en fordel.
Om du bare er ute etter å "lukke sekken" og på enkleste måte gjenopprette det kosmetisk ville jeg bare borre inn litt armering og støpe igjen grøften som det er med vanlig grovbetong. Støvmelet der blir vel utmerket å støpe på. Men det løser jo ingen problemer.
Hvilken metode er brukt for løftet? Injeksjon av betong i bakken?
Et alternativ er jo å grave ut og underbygge i det minste bærende vegger. Da er jo avstanden til fjell en fordel.
Om du bare er ute etter å "lukke sekken" og på enkleste måte gjenopprette det kosmetisk, ville jeg bare boret inn litt armering og støpt igjen grøften som den er med vanlig grovbetong. Men det løser jo ingen problemer.
Injeksjon av skum. Fjellet faller derimot raskt, og problemet oppstår først lenger ute der det er uklart hvor dypt det er til fjell. 30 cm utenfor veggen vet jeg at bergvarme ble installert et stykke unna, og da var det 6 meter til fjell, så det hele er ikke så lett løst. Kanskje ville en sterk plate hjelpe, men som sagt, halve huset står stødig på fjell, mens den andre siden flyter på leire.
Samtidig har jeg ingen intensjoner om å leve her i dette huset, hvorfor jeg eier et hus jeg ikke engang vil ha er en annen historie jeg ikke tenker fortelle her, jeg kjøpte det på anbefaling av en kyndig da jeg ikke bodde i Sverige. Men å investere 2 millioner i huset for å få orden på alle gulv, vegger, tak og vinduer er ingenting jeg tenker ta meg fore når jeg ikke engang trives. Bjelkelaget på øverste etasje er i tre og der er det jo litt berg og dalbane nå etter alle turene. Nei, blir å smøre igjen det for å få et vaskerom, jeg tenker ikke øke tapene som allerede finnes. Det er et veldig spesielt hus og et av få svenske hus i stein, tegl og betong med grandiose innslag, men jeg vil ha en vanlig villa. Slutter nok med at jeg gir bort dritten eller leier ut.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.