Hei, har bygd 2 tårn til barna som de skal få leke med, men hva skal jeg bruke for betong for å støpe fast de plintjernene jeg har tenkt å støpe fast? Det er berg nær bakken noen steder, så kommer nok ikke kunne komme så dypt på enkelte steder. Tenker mest på frosten om vinteren.
Stemmer ikke. Betong som er utsatt for frysing skal ha luftporbildende tilsetning for å klare eksponeringsklasse. Dette for at det skal dannes hulrom som vannet kan ekspandere i når det fryser. Det finnes ferdigblandet betong på sekk som tåler frysing. /KonstruktørenC C.Lundin skrev:
Hva har det for betydning om "alle" fryser i stykker eller ikke?useless skrev:
Det avhenger jo av hva man mener risikoen er? Om du nå hadde til hensikt å støpe plinter til en lekestue fra starten så vil du antageligvis ikke at det skal fryse i stykker så jobben var forgjeves? Så ja, risikoen er vel i så fall unødvendig arbeid i det tilfellet. Forstår ikke hvor du vil hen..
Nå snakker vi om to forskjellige ting her.L Ludvigjohnsson skrev:
Selvfølgelig skal betongen anvises XF2, kanskje til og med XF3. Men det jeg sa var at betongen ikke tar skade, noe den ikke vil gjøre.
Forstår ikke hva du mener. Vi snakker vel visst om det samme. Om du har de eksponeringsklassene så har du lufttilsetning og da tar ikke betongen skade nei. Lar man være å bruke det, finnes det såklart en risiko for at den fryser i stykker ved en anledning når betongen er veldig våt. Er betongen ikke utsatt for frysing (isolert) eller om den alltid er tørr, kan den dog ikke fryse i stykker.C C.Lundin skrev:
Det er vel ikke et dumt spørsmål. Mange mennesker støper for eksempel søyler til terrasser hvert år med egenblandet betong uten tilsetninger. Skal de være redde for at terrassen raser om 5, 10, 50 eller 100 år?
For å svare på spørsmålet ditt. Kjøp hvilken som helst ferdigblandet betong i sekk så lenge det står at den tåler frysing. Om du har berg så nær bakken er det sannsynlig stor risiko for at den står i vann ofte om ikke berget er veldig oppsprukket. Har du uflaks fryser det til ordentlig en gang når den er ordentlig våt og da må du gjøre alt om igjen. Det er ingen grunn til å spare på det. Ikke lytt til hjemmebyggere. Det er mitt råd til deg helt gratis. / Konstruktørenmessijah skrev:
Du er altfor teoretisk nå, noe du bekrefter ved å gang på gang påstå at du er konstruktør.L Ludvigjohnsson skrev:For å svare på spørsmålet ditt. Kjøp hvilken som helst ferdigblandet betong i sekk så lenge det står at den tåler frysing. Hvis du har berg så nær bakken er det antagelig stor risiko for at det står i vann ofte med mindre berget er veldig sprukket. Har du uflaks så fryser det til skikkelig en gang når det er ordentlig vått og så må du gjøre alt om igjen. Det er ingen grunn til å spare på det. Ikke lytt til hjemmebyggere. Det er mitt råd til deg helt gratis. / Konstruktøren
Da må du i så fall gå hele veien og fortelle alt som gjelder om han nå skal støpe med XF2, f.eks. hvilke vct han maks kan ha for at midlene som definerer eksponeringsklassene skal gjøre nytte.
Eller, bare godta situasjonen og innse at hvis han støper noen stolper så vil ikke de ta skade selv uten eventuelle tilsatte midler.
Akkurat, jeg er konstruktør, er du? Folk betaler meg 1000 kr i timen for at jeg skal svare på denne typen spørsmål. Gjør de det med deg også? Så slitsomt med alle amatører som ikke kan lære seg å lytte til noen som faktisk har kompetanse. Dere tåler ikke at dere bare gjør hva noen annen sier.C C.Lundin skrev:Du er altfor teoretisk nå, noe du bekrefter ved å gang på gang hevde at du er konstruktør. Da får du eventuelt gå hele veien og fortelle alt som gjelder om han nå skal støpe med XF2, f.eks. hvilken vct han maks kan ha for at midlene som definerer eksponeringsklassene overhodet skal gjøre nytte.
Eller, bare godta situasjonen og innse at om han støper noen pilarer så vil ikke de ta skade, selv uten eventuelle tilsetningsmidler.
XF2 føles jo kanskje ikke som den mest sannsynlige eksponeringsklassen. Ikke så vanlig at man salter under en lekestativ. XF3 derimot. Det klarer man med C28/35 om man har 5% luft. En ferdig betong på sekk som skal klare frysing har rimeligvis ikke lavere fasthetsklasse enn det der.
Det er ganske åpenbart at du ikke har noen kompetanse rundt betong, men bare gjengir det du har lært deg i bøkene du leste på skolen.L Ludvigjohnsson skrev:Precis, jeg er konstruktør, er du? Folk betaler meg 1000 kr i timen for at jeg skal svare på denne typen spørsmål. Gjør de det med deg også? Så slitsomt med alle amatører som ikke kan lære seg å lytte til noen som faktisk har kompetanse. Dere tåler ikke å gjøre hva noen andre sier. XF2 føles kanskje ikke som den mest sannsynlige eksponeringsklassen. Ikke så vanlig at man salter under en lekeplass. XF3 derimot. Det klarer man med C28/35 hvis man har 5% luft. En ferdig betong på sekk som skal tåle frysing har rimeligvis ikke lavere styrkeklasse enn det der.
Amatør vet jeg ikke, jeg jobber med kun betong daglig og har gjort det i mange år. Har daglig kontakt med personer som utvikler betongoppskrifter etter ulike krav som finnes i både utendørs miljøer, kjøling og i grunnmiljøer.
Har også daglig kontakt med konstruktører som overlater all relevant informasjon om betongoppskriftene til de som faktisk kan. Det gjør de uten å blunke og det er ikke noe de skammer seg over, ettersom de på sin side driver med noe de virkelig er dyktige på.
Nå blander du nok sammen klassene. XF har ingenting med salting å gjøre, du mente kanskje XD.
Men for å svare på spørsmålet ditt - nei, jeg er ikke konstruktør. Det betyr dog ikke at jeg ikke kan. Om folk skulle betalt 1000 kroner hvis jeg skulle leies ut? Ikke langt unna, hvorfor det nå skulle være relevant.
Jeg har ganske mye kompetanse om betong og arbeider daglig med betongspørsmål. Det vi diskuterer er ikke komplette oppskrifter. Vi snakker om betongkonstruksjoner utsatt for frysing. En konstruktør foreskriver eksponeringsklasser og også lufttilsetning om det er frysing da lufttilsetningen gjør at man får en annen holdfasthetsklasse i forhold til vct enn om man ikke hadde hatt lufttilsetning.C C.Lundin skrev:Det er ganske åpenbart at du ikke har noen kompetanse rundt betong, uten bare redegjør for det du har lært deg i bøkene du leste på skolen.
Amatør vet jeg ikke, jeg jobber med kun betong daglig og har gjort det i mange år. Har daglig kontakt med personer som utvikler betongoppskrifter etter ulike krav som finnes i både utendørsmiljøer, kjøling og i grunnmiljøer.
Har også daglig kontakt med konstruktører som overlater all relevant informasjon rundt betongoppskriftene til de som faktisk kan. Det gjør de uten å blunke og er ikke noe de skammer seg over, siden de på sin side driver med noe de er flinke til på ordentlig.
Nå blander du nok sammen klassene. XF har ingenting med salting å gjøre, du mente kanskje XD.
Men for å svare på spørsmålet ditt - nei, jeg er ikke konstruktør. Det betyr dog ikke at jeg ikke kan.
Om folk ville betale 1000 spenn om jeg skulle leies ut? Ikke langt ifra, hvorfor det nå skulle være relevant.
Okei, jeg forstår. Du har daglig kontakt med folk som kan betong. Men det betyr jo ikke at du gjør det.
Nei, jeg blander ikke sammen noen eksponeringsklasser. Hvilken XF klasse det blir har å gjøre med tilgang på vann og om det er strømiddel eller ikke. XF3 = høy vannmetning uten strømiddel.
Klikk her for å svare