Hei.

Jeg skal bygge et tak over et rom inne i et annet, mye større rom (det kommer til å bli et musikkstudio). Taket vil være ca. 5,4m x 8,7m (totalt ca. 47m2). Jeg lurer nå på hvilken type bjelke og hvilke lekter jeg skal bruke til taket for å unngå å få det i hodet fremover. Taket skal holde opp 70mm isolasjon samt tre lag med 13mm gipsplate. Det skal også kunne bære ca. 200kg lydabsorberende installasjoner. Siden rommet ikke skal ha noen kontakt med husets bærekonstruksjon kan jeg ikke feste noe i det eksisterende taket. Tredimensjonal plantegning av et rom med mål 5385mm x 8711mm, planlagt som et musikkstudio. Rød sirkel markerer en strukturkomponent.

Sist redigert:
Ingen anelse hvor liten dimensjon du kan velge, men om du VET at oversiden ikke skal bli gulv kan du bruke 45x220. (Men du må bygge den andre veien.)

jeg ble tipset om å skjøte 45x145 ved å legge dem dobbelt og forskyve den ene bjelken med ca en meter og så lime/skru og deretter bolte dem sammen i skjøtene. Meninger?

Sist redigert:
på følgende vis:
Trebjelke med metallplatefeste og fire hull for skruer, brukt til å illustrere sammenføying i byggprosjekt.

Er du ute etter minste mulige bygge- eller har du høy takhøyde nå?
Skal du ha bjelken som du beskriver så blir den sykt stor med spennvidde på 8,7m.
Selvfølgelig legger du den på den andre ledden.
Hvis du nå trenger bjelke i det hele tatt.

Gjetter at du ikke kan feste taket i veggene heller da, uten må bygge nye vegger frittstående fra bef?

45x220 (alt limtre 56x225) er nok tilstrekkelig, spesielt hvis du nå skal sette opp nye vegger da spennvidden blir mindre.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.