Rejäl skrev:
Oftest ligger bjelkelaget i samme retning som takstolene det må være bjelker som bærer i hallen og stuen, bjelkene kan være innfelt i bjelkelaget eller under.. kjøkkenveggene er nok bærende..
Så er det, men i dette tilfellet med støttestropp takstol og en overramme som går ned mot hammarbandet er det både enklere og billigere å legge mellombjelkelaget i motsatt retning. Bjelker i bjelkelaget medfører dessuten punktbelastninger som havner midt i vindu/dør.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Så er det, men i dette tilfellet med støttestolpe takstol og en overramme som går ned mot hammarbandet er det både enklere og billigere å legge mellomgulvet andre veien.
Bjelker i gulvet medfører dessuten punktbelastninger som havner midt i vindu/dør.
Jeg forstår så kan det være..

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Purre
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Hva hviler mellomgulvet på? Sjekk litt spennvidder. At takstolene ligger i en retning har ingenting å gjøre med hvordan mellomgulvet ligger
Feil fra meg, er enig med deg i dine tanker.

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det er mindre sannsynlig at de er bærende bortsett fra om det er noe i forbindelse med trappen. For det er vel hus som er bygget etter 1955?
Huset er fra 70-tallet.

Rejäl skrev:
Ofte ligger bjelkelaget i samme retning som takstolene det må finnes bjelker som bærer av i hallen og stuen, bjelkene kan være innfelt i bjelkelaget eller under.. kjøkkenveggene er nok bærende..
På kattloftet kan jeg se takgipset for visse deler av underetasjen som ser ut til å være montert på mellombjelkelaget og da ligger det i samme retning som takstolene.

A
B boobboo skrev:
Huset er fra 70-tallet.

På kattvinden kan jeg se takgipset for visse deler av underetasjen som virker å være montert på mellomgulvlaget og da ligger det i samme retning som takstolene.
Har dere noen synlige bjelker i stuen og hallen?

BirgitS
Rejäl skrev:
Har dere noen synlige bjelker i stuen og gangen?
Se innlegg 4, altså i alle fall ikke i stuen.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.