Jeg har bygget en konstruksjon som skal henges under innertaket med lamper m.m. Jeg har bygget den av mdf og veier ca 20-25 kg. Størrelsen er 1 x 2 meter. Den skal festes i taket med 6 plugger. En plugg i hvert hjørne og en plugg i midten på hver langside. Tanken er en slags krok der pluggen sitter med en kjede som er ca 20 cm lang. Belastningen per plugg blir da ca 3-4 kg per plugg. Den må ikke falle ned i hodet på meg for da er det nok slutt. Som dere ser på bildene så er innertaket mykbetong med armering. Husker ikke hva denne typen tak kalles.

Hva skal jeg bruke for plugg for at den skal sitte sikkert?

Illustrasjon av en 1x2 m stor MDF-konstruksjon designet for å henges i taket med plugger; viser målinger og opphengsdetaljer. Innertaket av myk betong med synlige armeringslinjer og små hull, brukt som kontekst for valg av plugger til en hengende konstruksjon. Innertak av mykbetong med synlig armering og flere små hull; brukt i forbindelse med et hengende MDF-prosjekt.

nikasp
Tenk bare på å sjekke så du ikke borer i noen innebygd elektrisk kabel eller enda verre, vannrør.

nikasp nikasp skrev:
Tenk bare på å sjekke så du ikke borer i noen innstøpt strømkabel eller enda verre, vannrør.
Er ganske sikker på at det ikke finnes verken strøm eller vann i denne typen tak men takk uansett.

Isakare Isakare skrev:
Jeg ville brukt noe lignende denne.
Å henge noe tungt i bare plugg, selv om det finnes gode plugg for lettbetong, ville jeg ikke gjort.
[lenke]
Hvordan fungerer den pluggen/ankeret?

T tergo skrev:
Lettbetongplugg Gb 8 25-Pack | Google Shopping
Hvor mange kg tåler pluggen?

En Essve NL8x65 nylonplugg klarer en trekklast på 20kg i lettbetong.
Det trengs ikke noe spesielt for en så lett last.

Tusen takk for alle tips :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.