Har en kjellertrapp som ikke er vakker...
Den ser ut til å være plass-støpt fra da huset ble bygget i 1970 og har antagelig ikke fått noen kjærlighet siden den gang.
Muren mot plenen er grov i strukturen (Ser ut som man ikke har vibrert betongen) og har antagelig blitt strøket med kald asfalt en gang i løpet av tidernes morgen.
Husets grunnmur er malt med ukjent maling som sitter godt på underlaget bortsett fra et par steder hvor man har kunnet skrape bort flak som er sprø og kan knekkes av (ikke seige).
Nå har jeg begynt å fikse elendigheten, men har støtt på noen spørsmål rundt hvilke materialer som skal brukes.
Målet er å jevne ut overflaten på ytterveggen slik at overflaten matcher den pussede grunnmuren og deretter male alt i samme farge (En annen nyanse enn den som er i dag). Også trappetrinnene er tenkt å få farge.
1
Weber easy repair fungerer bra som sparkel på betongoverflater. Har allerede prøvd flekkvis, med en primer, på en del overflater og det har fungert bra så langt og reparasjonsmassen fungerer fint, men innså at det var en akrylatbasert primer som ikke er optimal siden den ikke puster. Dessuten vet man jo ikke hvordan det fungerer i lengden. Gjort er gjort, og siden det er flekkvis tror jeg muren kan puste tilstrekkelig likevel. Dessuten er den drenert med isodren. Men finnes det noen primer eller lignende som garanterer at reparasjonsmassen fester seg på det gamle underlaget hvis jeg skal fortsette? Er litt redd for at det er vanskelig å få noe til å feste seg på kald asfalten.
2
Finnes det noen anbefalt maling for trappetrinnene? Når jeg har spurt rundt i malingsbutikker så blir svaret at det finnes ingen som holder i lengden. Men hva sier forumets erfaringer? Finnes det noen bra maling for trappetrinn utendørs? Hvordan kan man deretter gjøre trappen mindre livsfarlig om vinteren hvis man maler med en maling som antagelig er glattere enn betong?
Dessuten: Hvordan får man best bort gammel mose? Har allerede drept den, men det er vanskelig å få bort det som har bitt seg fast i betongen. Stålbørste fungerer, men det er vanskelig å nå helt ned i dybden.