Hei!

Unnskyld en uvitende, men jeg blir pokker ikke klok på dette med gipsplugger.

Jeg skal sette opp to ting. En mindre klesknagg (skal være M5-skruer) og to IKEA-vegg-hyller av typen Bergshult / Sandshult (uklart hvilken diameter for IKEA klarer ikke å spesifisere slikt). Ingen av delene vil jo bære hundrevis av kilo, snarere max 15, men jeg vil likevel at det skal sitte som berget.

Så det evige spørsmålet: Hva skal jeg bruke for plugger/skruer til dette? Har tidligere gått for universalplugger og det syntes jeg ikke holdt så bra. Ingenting raste, men det satt ikke helt fast hvis man kjente på hyllen.

Molly ser ut til å være det eneste rette, men kjøpte noen tidligere i diameter M6 (6D står det på pakken) og de er fullstendig enorme. Skruene føles betydelig større enn 0.8 mm ekstra, som forskjellen mellom M5 og M6 skal være. Er det en annen skala for molly eller har jeg bare dårlig øyemål? :)

Og en annen ting: Til klesknaggen trengs skruer med forsenket hode. Dette ser ikke ut til å finnes i det hele tatt for mollyplugger. Eller? Kan noen dirigere riktig? Hva nøyaktig skal jeg kjøpe for at det skal sitte steinhardt, sikkert og så enkelt som mulig.

Takk på forhånd!

Molly/metallexpander er nok det eneste som vil oppfylle dine krav.
Forsenket skrue, der kan du kanskje lete opp en ny, passende skrue til expanderen.

E etompau skrev:
Molly/metallexpander er nok det eneste som vil oppfylle dine krav.
For senket skrue, der kan du kanskje finne en ny, passende skrue til expanderen.
Ah, er det så enkelt altså? Har ikke så mye peiling i detalj på molly. Men det fungerer med hvilken som helst skrue bare den har samme diameter og er lenger enn pluggen?

D danielwerner86 skrev:
Ah, det är så enkelt alltså? Har ingen videre oversikt i detalj på molly. Men det funker med hvilken skrue som helst bare den har samme diameter og er lenger enn pluggen?
Det er jo en maskinskrue M5 eller M6 avhengig av hva du kjøper for molly.

D danielwerner86 skrev:
Ah, det er så enkelt altså? Har ingen videre peiling i detalj på molly. Men det funker med hvilken som helst skrue bare den har samme diameter og er lengre enn pluggen?
Skruen skal ha samme gjenge, da passer hvilken som helst skrue i veggdelen. Det finnes faktisk skruer med annen gjenge men med samme diameter. Så M5 skrue i en veggdel for M5 osv. Det finnes også andre modeller/fabrikat enn Molly, selv om de er store. Et lite (kan også være stort) problem med Molly er den dagen du vil ta bort hyllen eller hva du nå har montert. Da sitter det en metalldel i veggen som er vanskelig og noen ganger kanskje umulig å få bort uten å gjøre store skader på veggen.

D’et burde også stå for at den er for dobbel gips, hvis det bare er en plate, så vil den sitte ganske dårlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.