Hei

Jeg fant denne skruen forrige uke og ble fascinert over dens oppbygging. Noen som kan forklare de ulike delenes funksjon for meg?

Hva er hensikten med hakket nederst på skruen, som deretter går gjennom gjengene med en roterende bane?

Hva fyller gjengene med annen stigning i midten for funksjon?

Hva er fordelen med stripene på undersiden av hodet?

IMAG0361.jpg

Jacket ute i spetsen på skruen er et borreskjær slik at skruen blir selvborende. Du slipper altså forbore eller risikere at treverket sprekker når du skrur inn skruen.
Det samme gjelder for "strekkene" under hodet. Disse skal sørge for at skruehodet skjærer seg ned i treverket og forsvinner på en pen måte. Om disse mangler, vil hodet i stedet presse seg ned i treverket, og det kan både flise seg og lett bli et stort hull rundt hodet i stedet for at det bare blir i flukt med treverket.

Hva de "ekstra" gjengene i midten er bra for, vet jeg derimot ikke, så der venter jeg ivrig på en annens forklaring.

Gjenget på midten er til for å hjelpe med å trekke sammen de tingene du skrur sammen, uten å legge all "kraft" på skruhodet.

Du trenger med andre ord ikke å skru ned skruen halvveis ned i terrassebordet for å få den til å sitte ordentlig, den ekstra gjenget vil ta tak i terrassebordet og presse det ned.

Det krever imidlertid at man har skruer som er tilpasset gods-tykkelsen på det du vil skru fast, hvis den ekstra gjenget havner på feil sted, vil den ikke gjøre noen nytte.

Veldig bra svar, takker ydmykt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.