A
Dette kan være bra å avklare om røde/oransje rør får brukes innendørs..
Vi hopper også over diskusjoner om hvite, blå og andre spesielle farger som finnes..
Vi prøver å holde oss til 110 rør da røde/oransje ikke finnes i mindre størrelse i standardsortimentet..

Har søkt en stund nå og kan ikke finne innstøpnings- og innendørs godkjente røde/oransje rør..

Det interessante er vel hvilke standarder de følger, ikke hvilken farge de har. Men inne burde ha lavest krav, så alle burde fungere.

A
D Daniel 109 skrev:
Det interessante er vel hvilke standarder de følger, ikke hvilken farge de har. Men inne burde ha lavest krav, så alle burde fungere.
Ok har du peiling på innstøping og varmtvannstoleransen?
Er ute etter fakta som sier at de får brukes og ikke bare hva man synes?

A
  • Grått PP-rør for innendørs avløp med muff, 50 x 3m. Godkjent i henhold til Nordic Poly Mark.
C
Rejäl skrev:
Ingen merking med B eller BD så da er disse ikke beregnet for innendørsavløp..
Markrørene er (generelt iaf) ikke B- og D-merket, det er en merking som hører til standarden for HT-rørene.
Til tross for det kan det stå i produktbeskrivelsen at f.eks. røret er godkjent for inngytning.

A
C cpalm skrev:
Markrørene er (generelt i hvert fall) ikke B og D-merket, det er en merking som tilhører standarden for HT-rørene. Til tross for det kan det stå i produktbeskrivelsen at for eksempel røret er godkjent for innstøping.
Ja og i og med at de heter markrør så sier det jo en del.. Er du med på at innendørsavløp krever B eller BD for innstøping for å være godkjente for innendørsmontasje eller hvordan tolker du?

• Liker
cpalm
  • Laddar…

Beste svar

C
Rejäl skrev:
eller hur tolkar du?
Tolker det likt - alle HT-rør er i praksis B-merket, men skal du legge dem i bakken og/eller støpe dem inn skal de i tillegg være merket for bruksområde D, dvs. BD-merket.

Det jeg mener er at den merkingen er unik for HT-rørene. Ingen vits å lete etter den på markavløpsrør eller noen andre rør, selv om de kan være godkjent for innstøping.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Tolker det likt - alle HT-rør er i praksis B-merket, men skal du legge dem i jord og/eller støpe dem inn skal de dessuten være merket for bruksområde D, dvs. BD-merket.
Enig!
C cpalm skrev:
Det jeg mener er at den merkingen er unik for HT-rør. Ikke vits å lete etter den på markavløpsrør eller noen andre rør, selv om de kan være godkjent for innstøping.
Men jeg tror at det er så enkelt at i og med at de heter markerør og mangler den merkingen så er de simpelthen ikke ment eller godkjent for innendørs bruk. Markerør SN8 er jo mye mer trykktolerant da det er godkjent for å legges under veier. Har i løpet av mine snart 30 år på byggeplasser aldri sett røde rør innendørs eller hørt om det bortsett fra enkelte få her på BH som tolker en viss tekst til at det skulle være slik at røde rør er ment for innendørs bruk..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.