Y
Modulvilla i tre.
2meter torpagrunn.

Passelig at trekkfuglene beveger seg til eller fra landet så begynner det å;
* Knake i taket.
* Tapeter tar skade dvs veggene beveger seg også.

Og jeg lurer på hva som er årsaken. Eller rettere sagt har jeg trodd det vært jorden som begynner å bevege seg og da knekker huset, men jeg ser ingen sprekker i muren som huset står på.

Er det alt treverket som beveger seg, og da burde jo alle trevillaer reagere, men da burde flere ha beklaget seg.

Hva kan man gjøre med det, går det å gjøre noe?

• Liker
Andreas Blad
  • Laddar…
Alle trehus beveger seg...

Y
Bodde i rekkehus før, tre, det knaket ikke som denne villaen?
Det smeller jo av og til i taket.

Hvis jeg vinner i lotto så vurderer jeg å bytte til spont i stedet for masonite under taksteinen, deretter isolere og gipse inn så det blir boareal. Blir det stillere eller er huset mitt så ustabilt at det blir uutholdelig å være der når det smeller?

Sist redigert:
Hadde samme takkonstruksjon som du på forrige hus. Når vi skulle flytte fant vi et fint hus som vi ville ha, men når vi så at det var samme konstruksjon gikk det bort. Tydeligvis gjorde man denne 'fusk'-konstruksjonen sent 80-tall for å spare penger. Ikke for å gjøre deg trist, men den er virkelig dårlig, det huset knirket ved minste vind året rundt. Spont burde hjelpe mye!

Y
Mummel... Huset ble bygd i 1980. Bør jo kunne forsterkes på noen annen måte enn bare undertaket for teglet.

Du kan jo alltid regla takstolene nedenfra. Men om du for eksempel skulle selge ville man tro at det var noe feil med taket og at bjelker var en midlertidig løsning. At jeg sier at konstruksjonen er dårlig betyr ikke at den ikke kan være dugelig, bare så du ikke skal være super bekymret. Våre tapeter sprakk også i det huset men det var nok ikke takkonstruksjonens feil.

Har huset sponplater som veggmaterial, hvilket var vanlig tidligere i hus og som dessuten er spikret, så er det ganske vanlig med tapetsprikker enkelte steder. Og det oppstår også lettere knirk i disse konstruksjonene med levende materiale.

Y
Nå 3 år senere, fortsatt frustrert over hvordan det kan knake. Og jeg opplever at lyden kommer fra kaldloftet.

Vurderer om de små sponplatene til gulv kan bidra med lyd. Kun én spiker i hvert hjørne. Rått kaldloft bør jo påvirke sponplater?
Spånskivegulv med støv og treplaterester, muligens fra arbeider på kaldloftet; diskuterer knirkelyder og byggmaterialers tilstand.

Så synes jeg det er rart at støttene på takstolene er for korte både oppe og nede, eneste støtten ville vært om en orkan skulle presse til taket 1-2 cm i sideveis retning.
Loft med trebjelker, spånplater i taket og understøttede takstoler. Det er synlige kabler og en radiator plassert på gulvet. Røde piler markerer detaljer.
Takstolar med kryssplater i en loftkonstruksjon, muligens årsak til knakelyder. Dryppende spiker kan sees, noe som indikerer potensielle festproblemer.

Så er jo ikke det sviktende masonittundertaket det beste heller, antar jeg. Men er høylytte smell som det blir må være bjelker som spøker. Leker også med tanken at det er feil på grunnen under huset så hele greia svaier rundt uten at jeg selv merker det.

- Noe jeg angrer på etter totalrenoveringen er at jeg ikke byttet innvendige veggers materiale fra masonitt til gips.. faen...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.