Jeg jobber med vår låve, bytter panel og skal lage nye skyveporter (dvs. bytte ut de på bildene). Har søkt her på forumet etter tips om hvordan man bygger skyveporter, men uten hell. Fant i stedet denne filmen fra GDS https://gds.se/byggnader/forrad/garasje-bygg-en-skjutdorr
Her bygger de jo en ganske liten (160 bred, 244 høy) port sammenlignet med mine (som er ca. 4 meter høye og 2 meter brede) og så kler de den med en plate. Mitt spørsmål er om jeg kan bruke samme dimensjoner på lektene (50*100) og bruke samme konstruksjon selv om jeg skal lage større porter og kle dem med bord i stedet? Eller må jeg bruke tykkere lekter og legge til noe i konstruksjonen som stabiliserer (f.eks. et fra amatørbyggesynspunkt fryktelig skråstag eller lignende)? Noen som har peiling?

Jeg kan jo bare kopiere de som sitter, men de har ganske grov stamme, noe jeg selvfølgelig vil unngå hvis det er mulig.

Vil dere se på andre deler av prosjektet (f.eks. bytte fra eternitt til stående panel) har det tidligere fått hjelp i https://www.byggahus.se/forum/threads/lockpanel-utan-lock.483621/#post-5210617 og https://www.byggahus.se/forum/threa...saden-eternitklaedd-loge.410655/#post-5209985

• Grønn og rød hengeskyveport på bygning, delvis dekket av vegetasjon.
  • Grønne doble dører på en bygning med eldre panel, planlagt for utskifting til nye skyveporter i et renoveringsprosjekt.
  • Grønn hengeskyveport på en loge i tre, delvis åpen, med rød panel rundt og tilgrodd tak. Uteområdet er delvis ugressdekket og betonglagt.
Jeg tror det enkleste er å ta ned en av dine porter og se hvordan de er laget.
Fra hukommelsen nå ville jeg ha bygget av 28x120 eller lignende som man legger dobbelt av og forskyver i hjørnene og sidene der du trenger spikerregler til panelet.
Håper du forstår hva jeg mener.
Kanskje går det med tynnere også, dine porter er jo ikke overdreven store.

//AA

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
S saiter skrev:
Jeg tror at det enkleste er å ta ned en av dine porter og se hvordan de er laget.
Fra hodet nå så ville jeg bygget av 28x120 eller lignende som man legger dobbelt av og forskyver i hjørnene og sidene der du trenger spikregler til panelet.
Håper du forstår hvordan jeg mener.
Kanskje går med tynnere også, dine porter er jo ikke overdreven store.

//AA
Takk! Jeg tror at jeg forstår hvordan du mener. 2 lag rektangulær ramme av 28x120). La oss si at den venstre loddrette nærmest panelet sitter helt opp i øvre hjørnet, så mener du at den venstre loddrette lengst bort fra panelet sitter helt ned i nedre hjørnet. Samtidig som de som går vannrett fyller "tomrommene" i hjørnene etter de loddrette?

• Liker
Pielstick og 1 annen
  • Laddar…
Kanon, takk for engasjement :)

• Liker
saiter
  • Laddar…
"]Takk! Jeg tror at jeg forstår hva du mener. 2 lag rektangulær ramme av 28x120). La oss si at den venstre loddrette nærmest panelet sitter helt opp i det øvre hjørnet, så mener du at den venstre loddrette lengst bort fra panelet sitter helt ned i det nedre hjørnet. Samtidig som de som går vannrett fyller "tomrommene" i hjørnene etter de loddrette?[/QUOTE]

Ja, akkurat.

//AA

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.