Hei

Jeg ser over mulighetene for å starte et selskap for belysning og eventuelt diskolys der jeg kan stå for lampene i seg selv, design og konsept og programmering. Men selve monteringen av slike tunge stykker i taket er jeg ikke like god på, og lurer dermed på hvem som har ansvaret etterpå for en eventuell installasjon.

En diskolampe er bevegelig og veier i mange tilfeller 30-40 kg hver med festemekanismer. Ved trossmontering kan trossen enkelt komme opp i 500-1000 kg per monteringsområde.

Selvfølgelig sørger man for ekstra festepunkter og sikkerhetswirer osv. for å ha god margin, men jeg vil likevel finne ut av hvem som har det juridiske ansvaret for dette i ulike tilfeller. Delvis rett etter montering, men også om 5-10 år når man har forlatt kunden. Jeg ser for meg at jeg selger inn et system til kunden og deretter hyr inn en slags entreprise der jeg spesifiserer hvilken vekt festepunktene skal tåle med mange ganger margin. Og siden når jobben er gjort, håper jeg jo at entreprenøren skal være den som har ansvaret for at festepunktene er korrekte? Eller må jeg tenke lenger enn det?

Jeg har hjulpet til med montering i eksisterende lokaler der trusser og festepunkter allerede finnes, men i dette tilfellet blir det nok å lage nye festepunkter osv., og dermed mitt spørsmål.

Mvh

Cheesen
Som den lekmann jeg er så bedømmer jeg at det er hovedentreprenøren (du) som bærer ansvaret. Men det går an å avtale bort med en passende avtale. Likevel bør din bedriftsforsikring dekke ansvarskostnader.

Å tenke på er at garantier, reklamasjonsrett og lignende blir annerledes når du som bedrift selger en tjeneste til et bedrift sammenlignet med å selge til en privatperson.

Sist redigert:
J
Det kommer an på hvilken avtale dere skriver.

Det handler dels om arbeidsmiljøansvaret, men også om produktgarantien.

Angående den bærende strukturen i bygningen, ville jeg tydelig spesifisere hvilken vekt/last den må tåle og deretter overføre ansvaret for å sikre dette til kunden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.