Trenger å løfte denne hytta opp på en trailer så jeg kan kjøre den hjem. En lastebil med kran løftet den dit den står i dag men jeg vet ikke vekten på hytta.

Det går an å stå rett ved siden av hytta med lastebil og kran.

10m lang x 5m bred x 4.5m høy

Hva veier den?

dsc02935r.jpg

dsc02943p.jpg

dsc02956u.jpg

dsc02966r.jpg

dsc02938o.jpg

Mikael_L
Bra sted å bo hvis man blir skikkelig dritnervøs. :D

Mikael_L skrev:
Bra sted å bo på hvis man blir skikkelig skitnødig. :D
Ja, det er det. En hyggelig sosial greie tenkte jeg :D
Litt spenning også. 2 av dere kommer til å måtte skuffe opp dritten med hendene. Den tredje klarer seg :D

Anslå vekten nå! Jeg må få hytten hjem raskt.

Jeg tenkte mer "Ali Baba med de førti røverne"...

Å gjette hva hus veier er like umulig som å gjette hva de koster. Hvis man ser i Träguiden, har de heller ikke noen vekter, men de har i det minste noen verdier å regne med. De angir at en yttervegg veier ca 50 kg/m² og et yttertak omtrent det samme. Nå har denne hytta sikkert ikke så stabile vegger, og det er ingen takstein, men det kan være verdier å bruke for et anslag.

5 ton da? Mer eller mindre?

Ingen som har en estimat?

Ikke over 5ton iallfall, er min vurdering.

Jeg tror det kan nærme seg 10 tonn! Vi flyttet et lignende hus for to år siden. vet du hvordan veggene er bygget opp, samt hvordan bjelkelagene er isolerte (mineralull eller spon)?

Mikael_L
Jeg har ikke en anelse egentlig.
Men med en anslag av dimensjoner tror jeg at det er ca 7 kbm tre, råspont og plater i selve stommen (lekter, gulvspon, veggspon, råspont på taket). Så bare der ligger vekten isåfall på ca 3,5 tonn.
Så jeg ville gjette på litt over 5 tonn, men trolig et stykke under 10 tonn.

edit:
Men hvis det er plankestamme så ...

Sist redigert:
Har det så stor betydning hva hytta veier? Siden en lastebil med kran har plassert den der den står, burde vel en annen lastebil med kran kunne laste den. Ved lasting kan man jo stå ved siden av, og da er det ingen problem å løfte. Største problemet er vel ved lossing om man ikke kommer så nær stedet man skal ha den på. Ved full utlegg på kranen løfter den bare en brøkdel av hva den kan gjøre på nært hold. Tror også hytta veier drøyt 5 tonn.

Nå trillet det inn bra gjetninger. Fint!

Trenger å få en idé om hva den veier i alle fall. Forskjell på lastebil som tar 5 tonn eller 15 tonn. Har en kompis som kan ta den hvis vi ligger rundt 5 tonn. Er det nærmere 10-15 tonn så blir det mer problemer.

Forrige eier snakket om 7 tonn, men han gjettet bare. Ikke helt sikker.

Mikael_L
Du har ikke vurdert å tømme den for ovn, toaletter (obs plural ;)), kjøleskap osv, dvs alt som relativt lett kan løftes ut.

Er det regelstamme i den?

Trolig ikke under 5 tonn. En byggbrakke veier ca 3000 kg. Denne brakken er jo gigantisk stor. Høres ut som et kjempeprosjekt bare å få til alle tillatelser for transport.
5 m bred 4,5 m høy

Høyden trengs det meg bekjent ingen tillatelser for - bare å velge rette veier.
Det påhviler alltid transportøren å forsikre seg om at kjøretøyet kan komme fram når transporten er høyere enn 450 cm.

For bredder over 450 cm trengs (foruten dispensasjon) merking, varselbil og eskorte.

8_transportfordon_framifran.jpg

9_transportfordon_baktill.gif

Varselbilen skal være en personbil eller lastebil med en totalvekt på høyst 4,5 tonn. Den skal være utstyrt med varselsskilt som er godt synlige forfra og bakfra. Skiltene skal være plassert høyere enn frontrutens øvre kant.

Varselbilen skal være utstyrt med minst én varsellykt som kan avgi blinkende oransjegult lys. Lykten skal være slått på under kjøring i mørke. Under kjøring i dagslys skal lykten være slått på kun når transporten innkranser på kjørefelt for annen trafikk.

Det skal finnes annen radioforbindelse enn telefon mellom varselbilen og transportkjøretøyet.
Samtaler skal kunne føres mellom varselbil og transportkjøretøy på et språk som begge parter forstår.

Føreren skal ha førerkort med rettighetene B og C. En varselbil kan eskortere høyst tre kjøretøy eller kjøretøytog. Intet kjøretøy kan kobles til varselbilen.

10_varningsbil.gif

Ved bredde over 450 cm, lengde over 35 m samt ved høye bruttovekter foreskrives det normalt at transporten skal eskorteres av veitransportleder eller politi. Fortegnelse over forordnede veitransportledere finnes på Rikspolisens nettsted.

Sist redigert:
Takk for all hjelp. Det er bare lastingen som er et problem.
Kommer til å kjøre selv på noen småveier 1mil så bredder og annet er ikke så nøye ;)

Bare vekten som er viktig. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.