Heisann,

Har tenkt å åpne opp mellom kjøkken og stue. Huset og alle innervegger er bygd av lettbetong. Lurer på om takstolene er selvbærende slik at det bare er å rive innerveggen.
Huset er bygd i 1969 og ligger i Skåne utenfor Lund.

• Byggetegning av takstol i lettbetong med mål og spesifikasjoner, del av plan for ombygging mellom kjøkken og stue. Huset oppført i 1969 i Skåne.
Ja, den typen av takstoler er selvbærende. I prinsippet, bør man kanskje tilføye for det går ikke å lese ut noen dimensjoner fra bildet.

Man laster jo ned en hel del kraft på underdelen så en vegg ved bunnen på V-ene skulle jo hjelpe til en del...

/ATW

• Liker
Jeber
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, den typen av takstoler er selvbærende. I prinsippet, bør man kanskje legge til for det går ikke å lese ut noen dimensjoner fra bildet.
Jeg synes også det ser sånn ut, men bør vel spørre en sakkyndig før jeg river innerveggen.

Vanskelig å ta bilder av tegninger :)

hele takstolen er 955 cm høyde til møne 258cm kan sjekke flere mål om det hjelper?

Dimensjonene på overramme og underramme er mest interessante.

Dimensjonen ser litt tynn ut (2"x5")

Jeg har hørt at man skal kunne veksle av på vinden for å ikke behøve å ha en stor bjelke i huset. Hvordan fungerer det om det nå blir belte og buksesele løsning :)

Det kan fungere over en kortere strekning. Litt vanskelig å få opp bjelken.

J justusandersson skrev:
Det kan fungere over en kortere strekning. Litt vanskelig å få opp bjelken.
Tanken er å dra den inn med kranbil via gavlen som skal byttes under sommeren :)

richardtenggren
Forskjellen blir jo at det er innfestingen i hver takstol som bærer i stedet for at den bare får støtte nedenfra. Jeg kommer til å gjøre en lignende greie og min 7m limtrebjelke er allerede på plass på loftet. Så den skal bare plasseres riktig og festes til takstolene før jeg river midtveggen til våren.

Tenker meg gaffelankere som innfesting til limtrebjelken.

Det finnes noen åpenbare problemer. F.eks. å dimensjonere den riktig så den gjør noen nytte. Bjelken trenger å ha opplag i endene, helst også på midten, helst i form av søyler som skal føres ned til grunnen. Det blir en veldig lang bjelke. Gaffelankere synes jeg er for svake. Jeg foreslår bandstål som bukkes.

richardtenggren
Jo de føles litt spinkle, tenkte dog å sjekke hva de er dimensjonert for før jeg forkaster dem. Ellers er jo et likesidet vinkeljern rundt 40-50 mm i s235 sikkert billigere også.
Men det krever litt mer arbeid.

I mitt tilfelle vil bjelken ha støtte fra den støpte hjerteveggen i kjelleren, samt at som du hjalp meg med tidligere trengs ingen bjelke egentlig i mitt tilfelle. :)

Føles som det eneste fornuftige alternativet er å sjekke med noen som virkelig kan. Får gå og høre med en konstruktør og ta med alle tegninger. men takk for alle svar :)

J Jeber skrev:
Känns som det ända vettiga alternativet är att kolla med någon som verkligen kan. Får gå och höra med en konstruktör och ta med alla ritningar. men tack för alla svar :)
Du får jo svar her i tråden av noen som virkelig kan; @justusandersson :)

• Liker
Jiji
  • Laddar…
Finnes det noen bra konstruktør i nærheten av Lund som anbefales?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.