2.375 lest ·
14 svar
2k lest
14 svar
Hva tror dere om takstolen, selvbærende?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, den typen av takstoler er selvbærende. I prinsippet, bør man kanskje tilføye for det går ikke å lese ut noen dimensjoner fra bildet.
Jeg synes også det ser sånn ut, men bør vel spørre en sakkyndig før jeg river innerveggen.J justusandersson skrev:
Vanskelig å ta bilder av tegninger
hele takstolen er 955 cm høyde til møne 258cm kan sjekke flere mål om det hjelper?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Dimensjonene på overramme og underramme er mest interessante.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Dimensjonen ser litt tynn ut (2"x5")
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kan fungere over en kortere strekning. Litt vanskelig å få opp bjelken.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.614 innlegg
Forskjellen blir jo at det er innfestingen i hver takstol som bærer i stedet for at den bare får støtte nedenfra. Jeg kommer til å gjøre en lignende greie og min 7m limtrebjelke er allerede på plass på loftet. Så den skal bare plasseres riktig og festes til takstolene før jeg river midtveggen til våren.
Tenker meg gaffelankere som innfesting til limtrebjelken.
Tenker meg gaffelankere som innfesting til limtrebjelken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes noen åpenbare problemer. F.eks. å dimensjonere den riktig så den gjør noen nytte. Bjelken trenger å ha opplag i endene, helst også på midten, helst i form av søyler som skal føres ned til grunnen. Det blir en veldig lang bjelke. Gaffelankere synes jeg er for svake. Jeg foreslår bandstål som bukkes.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.614 innlegg
Jo de føles litt spinkle, tenkte dog å sjekke hva de er dimensjonert for før jeg forkaster dem. Ellers er jo et likesidet vinkeljern rundt 40-50 mm i s235 sikkert billigere også.
Men det krever litt mer arbeid.
I mitt tilfelle vil bjelken ha støtte fra den støpte hjerteveggen i kjelleren, samt at som du hjalp meg med tidligere trengs ingen bjelke egentlig i mitt tilfelle.
Men det krever litt mer arbeid.
I mitt tilfelle vil bjelken ha støtte fra den støpte hjerteveggen i kjelleren, samt at som du hjalp meg med tidligere trengs ingen bjelke egentlig i mitt tilfelle.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hva tror forumet om mulighetene til å utvide denne døråpningen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vad tror ni om denna lösning för avrinning vatten på altantak?
Tak & Vind -
Vad tror ni om denna badrumsplanering?
Badrum -
Vad tror ni om installationen av vattenutkastaren
Vatten & Avlopp -
Vad tror ni om att ersätta vanlig varmvattenberedare med en bredare me
Vatten & Avlopp