Holder på å rive på loftet for å kunne bygge opp et nytt bad.

Har støtt på et støtteben til takstolen (tilsvarende mot knevegg) i dimensjon 50x150mm som virker litt sørgelig.

Jeg synes ikke at støttebenet står særlig stødig, det er lett å "rukke" på det med et brekkjern.

Byggeplass på loft med avdekkede stendere, isolasjon og verktøy. En kartong og kabler ligger på gulvet ved en delvis demontert vegg.
Støttebjelke i tre som er oppreist på et gulv under renovering. Gipsrester og byggeavfall ligger spredt rundt. Radiator synlig i bakgrunnen.
Slitt trestøtte med skader under oppussing av loft, omgitt av plast og kabler, som del av renoveringsprosjekt for nytt bad.
Slitt støtteben til takstol, omgitt av treplanker og byggestøv på loftet. Flisete maling og synlige spikerhoder. Klar for utskifting.

Er det noe spesielt jeg trenger å tenke på om jeg skal bytte dette mot et nytt støtteben med dimensjonen 45x145? Tenkte å feste på den ene siden av takstolen med en spikerplate og ankreskrue. Trenger man avstive mer før man bryter løs og bytter?

Takk på forhånd!

H
man skal alltid stive av før man bytter en bærende del

• Liker
fahlis og 1 annen
  • Laddar…
Det kanskje sitter løst nå. Men med 1dm snø på taket kanskje det gjør nytte. Bare en tanke.

kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Det kanskje sitter løst nå. Men med 1dm snø på taket kanskje det gjør nytte. Bare en tanke.
Kan nok veldig vel være så, har lest om lignende resonnement i andre tråder.

Da skrur jeg nok fast en støtte litt lenger opp og pumper litt lett med en domkraft, så skal det sikkert gå smidig å bytte støttebenet.

• Liker
kalle_lidköping
  • Laddar…
Støttet opp litt lett med en jekk og byttet støttebenet. Nå står det rett og er mye mer stivt.

Støttebenet sto på en kile fastspent mellom to gulvbjelker, så det var nok mest ment å hjelpe ved f.eks snølast.

Byggområde med et nytt støtteben mellom to gulvbjelker, omgitt av plast, isolasjon og et gulv omringet av verktøy og en jekk.
Støttebjelke spent fast mellom gulvbjelker, isolasjon bak, med synlig metallplate for ekstra støtte, i et uferdig rom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.