Hei!
Vi har et hus bygget i 1962. Nylig ble veggene sparklet og malt i største delen av huset, men nå har vi fått litt sprekker i skjøtene mellom de platene som veggene er laget av. I noen rom malte vi direkte på den gamle tapeten. I ett av disse er det nå en lukt som ikke har gått bort etter et år. Så snart man har vindu og dør stengt en stund og så åpner og går inn i rommet, så lukter det. Og det er enda sterkere nå om sommeren. Anticimex som gjorde overtakelsesbesiktigelsen for et år siden fant ingenting å bemerke. Jeg vet ikke om lukten fantes da eller om den oppstod etter første maling. Det lukter ikke som mugg i en kjeller pleier å lukte, men mer som det kan lukte hjemme hos eldre mennesker. Litt innestengt, litt muggent. Det synes ingen fuktflekker. Ovenfor er det en kaldloft hvor vi ikke har kunnet se noe fukt. Utenfor har vi trepanel som nettopp er byttet. Snekkerne kunne ikke se noen indikasjon på fukt bak den gamle panelen heller. Jeg har spurt litt på forumet angående maling for å få bort lukten og vurderer nå å male over den gamle tapeten en gang til, men med oljemaling. Kanskje også ta en form for easy-fix vev på før for å jevne ut overflaten. I forbindelse med dette lurer jeg på hva slags materiale vi har i veggene. Jeg har lest at tretex (eller om det heter trätex) kan trekke til seg både fukt og lukt. Kan det være dette vi har? Eller er det masonitt? Sponplate? Hvordan vet man hva det er? Forsøkte å søke informasjon og ble litt bekymret over hva andre skrev om de forskjellige materialene og deres egenskaper som at det kunne være brannfarlig, trekke til seg fukt og mugne, utsende formaldehyd, etc. Er det noen som kan se hva det er ut ifra bildet? Betyr lukten at det er et fuktproblem eller kan det lukte likevel? Tror dere det er verdt å prøve å male over, eller bør vi rive opp og undersøke dette nærmere.
Hvordan ville dere gått frem? Tips mottas takknemlig da dette skal bli rommet til vår lille datter.
MVH
Tussen
Vi har et hus bygget i 1962. Nylig ble veggene sparklet og malt i største delen av huset, men nå har vi fått litt sprekker i skjøtene mellom de platene som veggene er laget av. I noen rom malte vi direkte på den gamle tapeten. I ett av disse er det nå en lukt som ikke har gått bort etter et år. Så snart man har vindu og dør stengt en stund og så åpner og går inn i rommet, så lukter det. Og det er enda sterkere nå om sommeren. Anticimex som gjorde overtakelsesbesiktigelsen for et år siden fant ingenting å bemerke. Jeg vet ikke om lukten fantes da eller om den oppstod etter første maling. Det lukter ikke som mugg i en kjeller pleier å lukte, men mer som det kan lukte hjemme hos eldre mennesker. Litt innestengt, litt muggent. Det synes ingen fuktflekker. Ovenfor er det en kaldloft hvor vi ikke har kunnet se noe fukt. Utenfor har vi trepanel som nettopp er byttet. Snekkerne kunne ikke se noen indikasjon på fukt bak den gamle panelen heller. Jeg har spurt litt på forumet angående maling for å få bort lukten og vurderer nå å male over den gamle tapeten en gang til, men med oljemaling. Kanskje også ta en form for easy-fix vev på før for å jevne ut overflaten. I forbindelse med dette lurer jeg på hva slags materiale vi har i veggene. Jeg har lest at tretex (eller om det heter trätex) kan trekke til seg både fukt og lukt. Kan det være dette vi har? Eller er det masonitt? Sponplate? Hvordan vet man hva det er? Forsøkte å søke informasjon og ble litt bekymret over hva andre skrev om de forskjellige materialene og deres egenskaper som at det kunne være brannfarlig, trekke til seg fukt og mugne, utsende formaldehyd, etc. Er det noen som kan se hva det er ut ifra bildet? Betyr lukten at det er et fuktproblem eller kan det lukte likevel? Tror dere det er verdt å prøve å male over, eller bør vi rive opp og undersøke dette nærmere.
Hvordan ville dere gått frem? Tips mottas takknemlig da dette skal bli rommet til vår lille datter.
MVH
Tussen
ser ikke på bildet men min gjetning er trätex/trätex+masonit råspånt+masonit
min ville gjetning er at lukten kommer fra tjærepapp altså fra tak eller vegg skulle tro at lukten blir mindre tydelig når det blir kjøligere.
+kan noen ventilasjon ha blitt tilstoppet ved panelbyttet? kan jo påvirke med
min ville gjetning er at lukten kommer fra tjærepapp altså fra tak eller vegg skulle tro at lukten blir mindre tydelig når det blir kjøligere.
+kan noen ventilasjon ha blitt tilstoppet ved panelbyttet? kan jo påvirke med
Klikk her for å svare
