752 lest ·
7 svar
752 lest
7 svar
Hva slags puss eller annet kan jeg bruke på teglstenen/eksisterende puss?
Jeg har fjernet en dør og hadde tenkt å sette lister rundt, men føler nå at jeg helst vil ha puss/liknende og male, slik vi har i en annen åpning. Tapetene på veggene i tilknytning skal byttes. Spørsmålet er hva jeg skal bruke for puss? Finnes det noe ferdigblandet likt sparkel som jeg kan bruke, eller må jeg kjøpe noe som skal blandes? Det hadde vært fint å slippe hvis det gikk...
Akkurat, gips puss er veldig enkelt å blande, men du kan også kjøpe ferdigblandet husfix på byggevarehuset.F Fjonken skrev:
Pass på å ikke legge for tykt da gips puss eller husfix ikke kan slipes (eller er veldig hardt) så det er bedre å legge på et lag til, alternativt kjøre med vanlig håndsparkel for å få det glatt og fint.
Fordelen med gipslister er jo at det går an å slipe og veldig lett å håndtere og verktøypleie.anders07 skrev:
Precis, gipslister er veldig enkelt å blande, men du kan også kjøpe ferdigblandet husfix på byggvarehuset.
Sørg for å ikke legge for tykt da gipslister eller husfix ikke kan slipes (eller er veldig hardt) så det er bedre å legge på et lag til, alternativt bruke vanlig håndsparkel for å få det glatt og fint.
Har aldri brukt husfix men gjetter at det er en blanding mellom type 4040 og ”vanlig” bruk? Og det er vel ikke slipbart? Dyrt er det vel også?
Gips puss er også veldig hardt og vanskelig å slipe, men bedre enn husfix.F Fjonken skrev:
Ja, det er jo dyrere med husfix, men det er vel type en hundrelapp eller to ekstra for den overflaten, så stor forskjell er det ikke i pris.
Gipsmørtel sliper man jo med 40 papiranders07 skrev:
Takk for raske svar. Det ble husfix likevel. Blandet det nok med litt for lite vann, så det ble litt vanskelig å jobbe med. Skal ta den andre siden nå og teste med mer vann, så kanskje det blir enklere. Men hvordan gjør jeg i overdelen? Fester det godt der, eller trenger jeg å "armer" det på et vis?
Jobb med lag på lag, fukt teglet først så sitter det bedreN Nitrex skrev:Takk for raske svar. Det ble husfix likevel. Blandet det nok dog med litt for lite vann så ble det litt vanskelig å jobbe med. Skal ta den andre siden nå og teste med mer vann så blir det kanskje enklere. Men hvordan gjør jeg i overdelen? Fester det nok der eller trenger jeg å ”armere” det på noen måte?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Feste bæring på murpuss eller innenfor murpuss?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Blästra bort kalkputsen eller knacka för hand?
Fasad -
Mor-Flexx eller liknande för att laga sprickor i puts
Stenhus -
Pusse veggen direkte eller slamre først?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ett litet jiggbygge i form av en svarvputs (eller vad vi ska kalla det)...
Verktyg & Maskiner