Har søkt uten resultat...

Skal rive badet og vil vite hva slags plater som sitter på vegg/tak.

Er noen millimeter tykk og steinhard.

Hva heter platen? Hva er den laget av?

Vet at jeg rev løs lik tilsvarende plate men i annen farge på kjøkkenet for noen år siden.
Der fungerte den som sprutbeskyttelse over kjøkkenbenken.
Bilde av et baderom med blått badekar, lyse veggplater og et lite vindu med flasker på karmen. Veggplatene er stive og noen millimeter tykke. Vegg med tynn, hard plate ved siden av vaskemaskin i baderom. En nærbilde av en hvit, sprukket plate festet i taket med trelister på begge sider.

Kan det være noen type perstorpsplate eller har de alltid det spesielle mønsteret med streker. Vi hadde et kjøkkenbord i perstorp da jeg var liten.
Ellers ville jeg gjette på noen form for fuktighetsbestandig plate.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
synes det ser ut som vanlig hvit oljeherdet masonite?

S Stefan1972 skrev:
synes det ser ut som vanlig hvit oljeherdet masonitt ?
Takk for svar, men er ikke masonitt.

Er hard hele veien gjennom, masonitt er myk i kjernen.

Stefflo Stefflo skrev:
Kan det være noen type av perstorpsskive eller har de alltid det spesielle mønsteret med streker. Vi hadde et kjøkkenbord i perstorp da jeg var liten.
Ellers ville jeg ha gjettet på noen form for fukttålig board.
Noen som vet hva perstorpsskiven er laget av, eternit?

total total skrev:
Noen som vet hva perstorpsskivan er laget av, eternit?
Melamin! Herdet plast.

BirgitS
Perstorpsplater er plastlaminat:
Perstorp-Plattan består av kraftpapir impregnert med fenol-formaldehydlakk med et overflateskikt av en plast laget av melamin og formaldehyd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perstorp_AB

Stefflo Stefflo skrev:
Kan det være noen type perstorpsplate eller har de alltid det spesielle mønsteret med streker.
Perstorpsplater fantes i 10 år før Virrvarr ble skapt og selv etter det ble de solgt med flere forskjellige mønstre.
https://www.hd.se/2010-11-15/perstorpplattan-firas

Perstorpsplater består av et tynt lag høytrykkslaminat av papir, fenolharpiks og melamin på sponplate. Kan være høytrykkslaminat i dine plater, finnes i varierende tykkelse og er steinhardt.

Så ingen risiko ved å rive da? Selv om de brytes?

total total skrev:
Så du ingen risiko ved å rive da? Selv om de brytes?
Det kanskje støver litt :)

• Liker
total
  • Laddar…
total total skrev:
Takk for svar, men er ikke masonit.

Er hard hele veien igjennom, masonit er myk i kjernen.
Myk i kjernen? Nei oljeherdet masonit er nok hard tvers igjennom. Vanlig masonit derimot kan jo være ganske myk.

Det ser ut som ark av laminat. Hadde det i min toalett også. Bruk hansker når du tar det ned ellers får du raskt kutt
Huset mitt er fra -62 så det kanskje var noe de drev med på den tiden. Hvor gammelt er huset/baderommet?

S Stefan1972 skrev:
Myk i kjernen? Nei, oljeherdet masonitt er nok hard tvers igjennom. Vanlig masonitt derimot kan jo være ganske myk.
Olje eller ikke, masonitt er like "myk" eller "hard" i begge tilfeller. Og sammenlignet med denne platen er de som bomull.

D DaDolly skrev:
Det ser ut som ark av laminat. Hadde det på mitt toalett også. Bruk hansker når du tar det ned, ellers får du raskt kutt.
Huset mitt er fra -62 så det var kanskje noe de drev med den gangen. Hvor gammelt er huset/badet?
Badet er fra 1967

total total skrev:
Badet er fra 1967
Da er det nok det samme som jeg hadde, den går ikke i stykker på samme måte som masonite uten sprekker i revner når man drar og er mye stivere enn masoniten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.