Hei alle!

Som overskriften sier, lurer jeg på hvilket bruk jeg skal/kan bruke på mine ujevne kjellervegger innvendig? Det er på tide å ta tak i dette tidligere mat- og klesskapet. Som du kan se på bildene, er det veldig ujevnt noen steder. Jeg tror det er kalkmaling i dag. Jeg lurer nå på om jeg skal sette putsenett og pusse med pussbruk c, og deretter male med silikatmaling, eller droppe nettet helt? Alternativt droppe nett og pussbruk c, og kun pusse med flisfix, for det materialet puster vel? Eller finnes det andre alternativer?

• Ujevn kellervegg med gammel kalkfarge, synlig med hull og gule flekker, antagelig forberedt for omarbeiding eller maling.
  • Ujevn kjellervegg med kalkfarge, hylle med malingsbokser til venstre, og  et lite vindu til høyre. Veggens tekstur er røff og har flere hull.
  • Ojämna källarväggar med kalkfärg, sprickor och en liten lucka med kedja, del av tidigare mat- och klädförråd invändigt.
  • Dør til et ujevnt kjellerrom med hylle fylt med esker og diverse ting, ledninger hengende på veggen og behov for renovering.
  • En källarvegg med ujevn overflate, rotete lagringsområde med plastbokser og poser, noen med synlige merker fra butikker.
Har for meg at det ikke er ideelt å bruke silikat på gips men det går om man har primer.

Stefan N Stefan N skrev:
Jeg har inntrykk av at det ikke er ideelt å bruke silikat på gips, men det går hvis man har primer.
jaha på grunn av festeevne. Ja ifølge datablad så skal underlaget som skal pusses primes, men visste ikke at også det selv skal primes før maling. Har du andre passende materialer som kan brukes til dette formålet og som puster?

Begynn med å finne ut hvilken farge du har i dag, det avgjør litt hva du kan fortsette med.

Stefan N Stefan N skrev:
Begynn med å finne ut hvilken farge du har i dag, det avgjør litt hva du kan fortsette med.
Jeg er ganske sikker på at det er kalkfarge.

På øverste bildet ser det veldig blankt ut for å være kalkmaling.

Stefan N Stefan N skrev:
På øverste bildet ser det veldig blankt ut for å være kalkfarge.
tenker du at det kan være vanlig plastmaling? Siden det ikke har løsnet noe sted, kan jeg tenke meg at det har sittet der lenge, selv bodd her i 10 år, så tror jeg at det er kalk. Har for meg at jeg har testet det tidligere og fikk indikasjoner på at det var kalk

M mili1983 skrev:
tänker du att det kan vara vanlig plastfärg? Eftersom det inte har släppt någonstans, kan tänka mig att det suttit där länge, själv bott här i 10år, så tror jag att det är kalk. Har för mig att jag har testat det tidigare och fick indikationer på att det var kalk
på vilket sätt menar du att det påverkar innan jag fortsätter?

Er det plastfarge må man jo slipe bort den før man fortsetter med puss.

Stefan N Stefan N skrev:
Er det plastmaling må man jo pusse bort den før man fortsetter med puss.
Får virkelig håpe at det ikke viser seg å være plastmaling. Skal nok hakke bort en del og ta med til byggevarehandelen for prøving.

Det skal tydeligvis være silikatmaling ifølge byggevarehandelen som utførte en test på en fargebit.

• Liker
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Bør jeg kunne pusse med Knauf Rotband på silikatmaling ifølge følgende: eksisterende silikatmaling->primer->Knauf Rotband->primer->silikat maling eller kan jeg hoppe over å bruke primer på Knauf Rotband før silikatmaling?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.