Hei alle her på forumet,

Jeg ble nylig huseier til en enetasjes villa bygget på 80-tallet hvor jeg har åpnet litt av en vegg samt fjernet karmer og lister for dører noen steder.

Mitt spørsmål er dette: Kan jeg regne med at alle vegger har konstruksjonen; Stendere - Trepanel (noen form for monteringspanel) - gips?

Jeg åpnet en vegg (se vedlagt bilde) og der la jeg merke til denne trepanelet bak den gamle gipsen... kan jeg regne med at alle vegger er konstruert slik? Eller hva tror dere?

Er det slik, så burde det være veldig enkelt å sette opp et ekstra lag gips i ett av rommene, eller hva? Skru uten stendere siden skruene vil feste i denne trepanelet? Tenker jeg riktig nå?

En annen ting jeg har tenkt på etter at jeg åpnet i veggen. Jeg målte mellom to stendere bak veggen og la merke til et mål på ca. 113 cm mellom to stendere... føles uvanlig langt som cc mellom stendere... eller?

Takk for alle typer svar her;)

Alt godt/
Philip

• Nærbilde av en åpnet vegg som viser trepanel bak gammel gips. Trespiler kan ses med noe slitasje og sprekker i materialet.
Magnus E K
Det høres ikke ut som et typisk 80-tallshus, men et som er bygget i henhold til eldre tradisjoner, med høyere kvalitet (og mindre standardmål). Ofte er det bare gips på lekter uten noe annet bak.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Hei Magnus,

Takk for ditt raske svar!

Okei... ja, det høres jo lovende ut som du sier. Håper jo gjerne på denne tesen. Jeg reagerte på at reglene som dørkarmene satt spikret i kun hadde gips mot seg... men overkarmen (den mot taket) hadde denne panel-lignende konstruksjonen samt 45mm regel, mens sidenes regel var ca. 77mm. Jeg forklarer sikkert veldig rotete nå... men gjør så godt jeg kan med det jeg har i hodet.

Man satte vel ikke slik trepanel + gips kun i enkelte vegger? Føles jo dumt liksom...

*Noter regel til venstre i bildet her* som målte ca. 77mm bred

• Kjøkken med brunt treverk, hvite fliser, og en sentrert kjøkkenøy. Vindu over vasken, synlig gulv og ulike gjenstander på benken.
P Philipemorris skrev:
En annen ting jeg har tenkt på etter at jeg åpnet i veggen. Jeg målte mellom to stendere bak veggen og noterte en avstand på ca. 113cm mellom to stendere... føles uvanlig langt som cc mellom stendere... eller?
ikke om det finnes liggende stendere også, trolig en ferdig veggseksjon som er 1200 mm bred.
jeg har et nordisk trehus fra 1980 og der er det rupanel på alle ytter- og innervegger i huset
17mm rupanel på innerveggene og 22mm på ytterveggene og 9 mm gips på veggene

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.