Vi holder på å renovere vår stue her hjemme og før jeg legger nytt gulv, må jeg bestemme hva slags gnistbeskyttelse jeg skal gå for.

I dag ligger det en skiferstein limt på gulvsponet som havner på samme høyde som plastbelegget som ble limt da huset ble bygget i 1981.

Nå legger jeg klikkgulv og vil da ha en gnistbeskyttelse som ligger jevnt med det nye gulvet.

Det enkle ville vel vært å legge gulvet og så sette inn en glassplate, men vi vurderer å ha en fin stein foran i stedet.

Noen som kan gi noen tips på løsning?

Og kan jeg la den gamle steinen ligge igjen og lime den nye med fliselim/steinlim, eller bør jeg fjerne den og sette steinen med fliselim?

Peis med hvit mur og ildsted, skrivebordslampe på peishyllen, vedkurv, stige mot vegg, parkettgulv.

Mats-S
P pennybridge skrev:
Nå legger jeg klikkgulv og vil da få en gnistbeskyttelse som ligger jevnt med det nye gulvet.
Jeg har lagt min gnistbeskyttelse lavere enn det omkringliggende gulvet, på den måten slipper jeg at aske og vedrester sprer seg over gulvet, det blir på gnistbeskyttelsen. Dessuten ser det virkelig pent ut med den ukonvensjonelle løsningen, ikke mange som tenker i de banene ;-)

Mats-S Mats-S skrev:
Jeg har lagt gnistbeskyttelsen min lavere enn det omkringliggende gulvet, på den måten slipper jeg at aske og vedrester spres over gulvet, det blir på gnistbeskyttelsen. Dessuten ser det virkelig stilig ut med den ukonvensjonelle løsningen, ikke mange som tenker på den måten ;-)
Det var slik før her, med en metallist mellom gulvet og steinen:

Synes kanskje ikke så godt, men du kan se ved veggen at det er en liten nivåforskjell fra gulvplanken ned mot steinen.

Jeg opplevde det som irriterende og vil heller ha en helt jevn løsning denne gangen med det nye gulvet :)
Nivåforskjell mellom tre- og steingulv, med metallist langs veggen.

Mats-S
P pennybridge skrev:
Jeg opplevde det som slitsomt og vil heller ha en helt glatt løsning denne gangen
Absolutt, selvfølgelig skal du velge den løsningen som passer deg best :)

På sommerstedet har vi en glatt løsning (ikke valgt av meg) lik den du ønsker, jeg opplever den som slitsom fordi det blir betydelig mye mer søppel på gulvet utenfor, konstant soping av det siden vi fyrer ganske mye der. Fyrer minst like mye i villaen, aldri noe søppel utenfor gnistbeskyttelsen der, enkelt å ta hånd om det som ligger på beskyttelsen.
Så vi har nok litt ulik oppfatning om hva som er "slitsomt" 😉, men nå skal du selvfølgelig gjøre det som du synes blir best 👍

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Absolutt, selvfølgelig skal du velge den løsningen som passer deg best :)

På sommerstedet har vi en glatt løsning (ikke valgt av meg) som du vil ha det, jeg opplever den som plagsom siden det blir betydelig mye mer rusk på gulvet utenfor, konstant feiing av det siden vi fyrer ganske mye der. Fyrer minst like mye i villaen, aldri noe rusk utenfor gnistbeskyttelsen der, enkelt å ta hånd om det som ligger på beskyttelsen.
Så vi har nok litt ulik oppfatning om hva som er "plagsomt" 😉, men nå skal du selvfølgelig gjøre det du synes blir best 👍
Ja, det kan nok være så at dere fyrer betydelig mer enn oss også. Vi har stort sett bare litt koselige peisfyringer, så det er sjelden vi får noe rusk i det hele tatt :)

Spørsmålet gjenstår imidlertid for øvrige lesere om hvordan jeg skal sette den nye stenen? Kan jeg lime den på den eksisterende?

Høyden på det nye gulvet avgjør hva det kan bli foran peisen. Samt at det avhenger av om stenen du vil ha ikke er for tykk, så det går an å malla jevnt med. Du må nok begynne med å lete etter det som skal foran først. Siden den platen nå ligger klistret mot teppet og teppet ikke går under peisen, så kan du sprette bort alt og kanskje få en dybde som kan passe sammen med det nye gulvet. Om det er litt for dypt, så er det enkelt å legge tykkere med fix under nye fliser. Vet du hva som finnes under der, tre/flytesparkel eller betong?

• Liker
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
P pennybridge skrev:
Vi har for det meste litt kosebål
Ovnen har glassdører og dessuten en meget dyp beskyttende kant før selve ildstedet, så om dere bruker glassdørene når dere fyrer (?) så vil det ikke være noen risiko for at gnister spruter ut på gulvet de gangene dere fyrer et kosebål.

Om det ikke kommer noen gnister på gnistbeskyttelsen i dag, så kan dere trygt legge gulvet helt frem til ovnens kant, problem solved og den peneste løsningen (?) dessuten, og ingen nivåforskjeller heller 🤔

Men foretrekker du å ha en gnistbeskyttelse, så er @jonaserik sin metode nok en bra løsning å gå for 👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.