Etter moden overveielse besluttet jeg meg for å slipe det gamle tregulvet mitt, i stedet for å legge nytt.
På visse steder trengtes det imidlertid å "lappes sammen" litt, der det manglet en planke eller så, for eksempel i døråpninger. Mine håndverkere, som ser ut til å være topp, sa at de ville sette inn tre der det trengtes, før gulvslipingen senere. Jeg har nå sett at de har lappet på enkelte steder og oppdager dessuten en planke som de har forlatt på gulvet i huset. Konstaterer raskt at det er gammelt tre og håndverkerne hadde også foreslått meg å bruke eldre tre, for å beholde følelsen også på de bitene de skulle reparere med.

Planken de har latt ligge på kjøkkengulvet mitt ser ut som følger av bildene nedenfor.
Hva tenker dere når dere ser disse?
Personlig følte jeg en viss uro og begynte straks tenke på hussopp osv.

Hva tror dere dette er for angrep?
Og, om det er tidligere hussoppangrep på dette treverket, kan det ha spredt sporer til min innemiljø?
Og verst av alt, hvordan ville dere ha håndtert de bitene de allerede har satt opp? Tenk om de så likedan ut?
Eller, tror dere at det er helt greit?

Hvordan ville dere agert hvis dere var meg?
Får litt halvpanikk...

Takk for synspunkter!

Gammel treplanke med sprekker og misfarging på overflaten, liggende på gulvet i et hus som skal pusses opp.

Gammel treplanke med synlige sprekker og tegn på slitasje og misfarging, muligens indikasjoner på tidligere fuktskader eller soppangrep.

Treplanke med hvite, flekkete områder og tegn på slitasje. Liggende på gress, grønne blader synlige på venstre side av planken.

ser faktisk ut som hussopp, bilde 2 viser typisk brunråte

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Selv bilde tre tyder på soppangrep. Jeg ville da definitivt IKKE ha fått inn de plankene i huset mitt!

Hussopp kan være "inaktiv" (typ i dvale) i mange år selv om den mangler fukt å ernære seg på, så selv om den ser tørr ut kan den være i live...

• Liker
Stina71
  • Laddar…
S
Ekte hussopp trenger vel ingen vanntilførsel for å spre seg? Min oppfatning er at den dekker sine behov fra luftfuktigheten selv om den er veldig tørr.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Ja, jo, det er jo sant men det er mer et "stille" klima den trenger, ikke ventilasjon f.eks. Får den ikke fukt nok kan den "hvile" over lang tid så å tro at bare fordi den har tørket så er den død er feil. Det var mer det jeg mente...

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Det er en myte at hussoppen ikke trenger fukttilførsel. Tørker treverket ut og holdes tørt holder soppen seg rolig. Mitt torp er fullt med gammel hussopp, men ingenting har skjedd på 50 år.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
fossilen skrev:
Det er en myte at hussopp ikke trenger fuktighetstilførsel. Tørker treverket ut og holdes tørt, holder soppen seg rolig. Mitt torp er fullt med gammel hussopp, men ingenting har skjedd på 50 år.
Ja, da er den allerede "død" om det har gått så lang tid. Dog kan den være i dvale i flere år, så å ta inn angrepne planker i et hus som ikke har hussopp fra før virker veldig, veldig dumt.

Hussopp trenger fukt, ja, men det er nok med høy luftfuktighet i luften og stillestående luft, under f.eks. gulv. Det trenger ikke være noen vannlekkasje eller tilskytende markfukt for at hussopp skal kunne vokse (eller våkne fra dvalen).

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Jeg tenkte at:

Bilde 1 viser litt rustflekker, ikke noe å bry seg om.
Bilde 2 viser litt råte fra gammel fukt, den delen kapper jeg av eller vender så jeg slipper å se den om det er overfladisk.
Bilde 3 viser litt sopp, det tar jeg knekken på med klorin eller Mögelfri eller Boracol før jeg monterer planken.

• Liker
LinneaochJohan og 3 andre
  • Laddar…
Takk alle! :)

Ja, hvordan i all verden gjør jeg nå.. Håndverkerne har sannsynligvis allerede lappet med biter av denne planken, og dessuten har planken som sådan ligget løst på kjøkkengulvet mitt i nesten en uke, før jeg kastet den ut i går..

Må mitt underliggende tregulv saneres for evt. fibre som har spredt seg i inneluften og på selve gulvet der den lå? Og hva gjør jeg med bitene de allerede har festet...

• Liker
lars_stefan_axelsson og 2 andre
  • Laddar…
Ikke pokker legger man inn gamle allerede skadede planker for å reparere et gulv med!

Da tenker jeg spesielt på bilde 2 og 3.
Skal man legge råteskaden ned, mot den fuktige krypkjelleren, og late som om den ikke finnes?

Nei, det må vel finnes uskadd "gammelt" treverk å få tak i?

For øvrig ser vel gammelt og nytt treverk likt ut når det er slipet uansett?
(Hvis treslaget og årringene er de samme selvfølgelig)

• Liker
anders07 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg ville ikke vært det minste bekymret og ville gjort akkurat som Mathias.

De "angrepene" og skadene du viser ville jeg sagt er helt normale på litt eldre gulvbord. Snarere ganske små skader. Den typen muggsopp/sopp som finnes på bilde 3 oppstår lett om det kommer inn fukt i en stabel med trelast der det ikke er luftsirkulasjon mellom hver planke. Tvil sterk på at det er ekte hussopp. Vask eller sag bort skadene/angrepene og vær glad.

Som sagt er det mange myter og overdrivelser omkring hussopp. Sporene finnes overalt allerede i luften så du har ikke brakt inn noe som ikke allerede fantes i luften. Det avgjørende for om soppen begynner å vokse er om det finnes et fuktig miljø der den kan trives. Er det tørt kan den verken vokse eller få feste.

Sist redigert:
  • Liker
camaro1969 og 1 annen
  • Laddar…
Stina71 skrev:
... Må eket tregulvet mitt saneres for evt. fibre som har spredt seg i inneluften og på selve gulvet der det lå? ...
Det skal du ikke være bekymret for. Nesten alle slags soppsporer og muggpartikler finnes uansett overalt i luften. Under riktige betingelser (vann, næring, varme) begynner de å vokse, ellers ikke.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
bilde 2 og 3 skulle jeg nesten våge å sette en slant på at det er ekte hussopp...

har selv renovert hele huset etter hussoppangrep..

dog stemmer det som de skriver.. sporer finnes overalt... sørg for at den ikke får forutsetninger for å vokse så er det rolig

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Ta et bilde der de har fikset i stedet. Så får vi se hvordan det ser ut.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.